14. 03. 2025 Nadácia Pontis

Prieskum: Väčšina ľudí si myslí, že 2 % z dane zlepšujú život na Slovensku

Spoločnosti, ktoré chcú poskytnúť časť zaplatenej dane na podporu verejnoprospešných iniciatív, tak môžu urobiť do 31. marca 2025. Pre zamestnancov platí termín do konca apríla. Túto možnosť využíva takmer milión fyzických osôb a takmer 63-tisíc právnických osôb.

Až sedem z desiatich Slovákov je presvedčených, že peniaze z 2 % pomáhajú zlepšovať život ľudí. Ukázal to reprezentatívny prieskum agentúry Focus pre iniciatívu 2 % – Pomáhame spolu, ktorej súčasťou je aj Nadácia Pontis.

Respondenti považujú za kľúčovú podporu organizácií zameraných na pomoc ľuďom v núdzi, ochranu zdravia a sociálne služby. Zároveň oceňujú možnosť poskytnúť časť dane organizáciám podľa svojho vlastného zváženia.

Výsledky prieskumu prezentoval Martin Slosiarik z agentúry Focus.

Prieskum tiež ukázal, že poukazovanie 2 % je pre občanov Slovenska najbežnejšou formou podpory občianskych organizácií. Ľudia preferujú pomoc školám, škôlkam, charitatívnym organizáciám a nemocniciam či iným zdravotníckym zariadeniam. Tretina opýtaných tiež poskytla organizáciám finančný dar a necelá štvrtina deklarovala, že pomáha v podobe dobrovoľníckej činnosti.

Znalosť 2% je vysoká

Aj tí, ktorí neasignujú, vedia o možnosti poukázať 2% neziskovým organizáciám. V prípade fyzických osôb má takúto vedomosť až 92 % Slovákov a Sloveniek a v prípade firiem dve tretiny opýtaných. Povedomie je vysoké naprieč všetkými regiónmi, pričom najvyššie je v Prešovskom, Žilinskom a Trenčianskom kraji.

Obľúbenosť 2 % ako mechanizmu podpory verejnoprospešných projektov ukazuje aj rastúci trend v počte asignujúcich a tiež asignovaných prostriedkov. Kým v roku 2021 to bolo 87 miliónov eur, vlani už dosiahla celková suma asignácie 105 miliónov eur. Mierne vzrástol aj počet registrovaných prijímateľov na 18 028. Až 82% organizácií získalo menej ako 5-tisíc eur, čo potvrdzuje, že asignácia významne pomáha aj malým organizáciám, ako sú vzdelávacie zariadenia či miestne charitatívne organizácie naprieč Slovenskom.

Úloha firemných nadácií je významná

Dôležitú úlohu v redistribúcii peňazí do regiónov zohrávajú firemné nadácie. Rozdeľujú nadačné prostriedky formou grantov iným dobročinným organizáciám, ktoré ich musia využiť na verejnoprospešný účel. „Aj vďaka 2 % majú fyzické aj právnické osoby možnosť systematicky podporovať dobročinné organizácie, ktoré do veľkej miery pomáhajú tam, kde štátne zdroje nie sú dostatočné. Ide hlavne o sociálnu oblasť a ochranu zdravia. Bez asignačného mechanizmu by mnohým organizáciám v regiónoch, ktoré pomáhajú núdznym, podporujú vzdelávanie a v mnohých prípadoch podávajú pomocnú ruku v boji s ťažkým osudom, hrozil zánik alebo výrazné obmedzenie ich aktivít,“ hovorí Lenka Michálik Holešová, členka Predsedníctva Asociácie firemných nadácii a nadačných fondov (ASFIN).

Lenka Michálik Holešová z Predsedníctva Asociácie firemných nadácií a nadačných fondov.

Podľa posledných dostupných údajov využili členovia ASFIN na verejnoprospešné účely až 96 % príjmov z asignácie, pričom na komunikáciu išlo z týchto zdrojov len 0,04 % a na administratívu necelé 4 %.

Slováci sa nechcú vzdať možnosti asignácie

Vnímané pozitíva asignácie prevažujú. Aj preto až 80 % opýtaných je podľa prieskumu za zachovanie možnosti asignácie 2 % tak pre fyzické, ako aj právnické osoby, najmä na podporu poskytovania sociálnej pomoci ľuďom v núdzi (52 %), podporu zdravia a sociálne služby (49 %), vzdelávanie (27 %) a ochranu životného prostredia (22 %).

Firmy môžu znásobiť svoju pomoc

Do konca marca môžu firmy navýšiť svoju podporu z 1 % na 2 %, ak poskytnú niektorej občianskej organizácii zapísanej medzi prijímateľmi finančný dar vo výške minimálne 0,5 % zaplatenej dane. Robí tak 11 % spoločností, pričom ich podiel sa postupne, hoci pomaly zvyšuje. V roku 2017 to bolo 9 %. Častejšie tak robia spoločnosti, ktoré majú svoje firemné nadácie alebo nadačné fondy.

V prípade členov ASFIN tvoria príjmy z asignácie približne dve tretiny zdrojov, zvyšok predstavujú práve dary, najmä od materských spoločností. „Mechanizmus 2 % motivuje firmy znásobiť svoju podporu. Členovia ASFIN v roku 2023 prerozdelili z asignácie 8,4 milióna eur, ďalších 6,5 milióna eur vyčlenili z darov od materských spoločností a iných zdrojov. Okrem finančnej podpory poskytujú firmy a ich firemné nadácie aj materiálnu pomoc, dobrovoľníkov a odborné poradenstvo,“ dodáva Lenka Michálik Holešová.

Ako pomáhajú 2%

Nadácia Volkswagen Slovakia, člen ASFIN, prerozdelila od roku 2010 aj vďaka 2 % viac než 2 milióny eur vyše tisícke lokálnych organizácií vo všetkých regiónoch Slovenska prostredníctvom malých grantov do 2 500 eur. „Ide o projekty, ktoré sa venujú deťom, ľuďom so sociálnym, zdravotným či iným znevýhodnením, ľuďom bez domova, či seniorom. Podpora smerovala najmä do škôl, zdravotníckych zariadení, obcí či športových klubov,“ hovorí Martin Kováč, projektový manažér Nadácie Volkswagen Slovakia. Skladba projektov je však veľmi rôznorodá.

Martin Kováč z Nadácie Volkswagen Slovakia a správca Nadácie Lidl Tomáš Bezák predstavili široké spektrum podporených aktivít na Slovensku.

Aj Nadácia Lidl podporuje široké spektrum aktivít. Veľkú pozornosť pritom venuje zdravotníctvu a sociálnym iniciatívam. „Vnímame dôležitosť týchto tém pre celú spoločnosť. Príkladom je príspevok 5,5 milióna eur, ktorý sme venovali na životne dôležité prístroje pre novorodencov v nemocniciach v rámci projektu Dobré rozprávky. Rovnako sme podporili Detské kardiocentrum, onkologické pracoviská a Slovenský Červený kríž. Asignácia je významným mechanizmom pre pomoc slovenským pacientom,“ hovorí správca Nadácie Lidl Tomáš Bezák.

2% pomáhajú dobrovoľníctvu a komunitným organizáciám

Veľa komunitných organizácií, ktoré realizujú rôzne kultúrne, sociálne, ekologické a vzdelávacie aktivity, funguje na Slovensku na princípe dobrovoľníctva. „2 % sú pre komunitné organizácie kľúčové a závisí od nich ich celkové fungovanie. Rovnako aj pre rozvoj dobrovoľníckych programov a zviditeľňovania myšlienky a hodnoty dobrovoľníctva,“ vysvetľuje Zuzana Šujanová z Dobrovoľníckeho centra Trnavského kraja.

Centrum zastrešuje desiatky organizácií, ktoré rozvíjajú dlhodobé a krátkodobé dobrovoľnícke programy. „Systémová podpora zo strany štátu na rozvíjanie dobrovoľníctva nie je veľká a príjem z 2 % je jediný, ktorý mnohé organizácie vedia využiť,“ dodáva. Prostriedky využívajú napríklad na zaplatenie koordinátorov dobrovoľníkov, materiál na rôzne dobrovoľnícke programy, preplácanie cestovného, či prenájom priestorov, kde sa pravidelne stretávajú s dobrovoľníkmi alebo realizujú dobrovoľnícke príležitosti.

Ocenenie Srdce na dlani je určené pre najaktívnejších dobrovoľníkov a dobrovoľníčky.

Úsmev ako dar už 35 rokov pomáha tým najzraniteľnejším – deťom a rodinám zo sociálne znevýhodneného prostredia. Aktuálne systematicky pracuje s 525 rodinami na Slovensku, v ktorých je 1 050 detí. Je najrozsiahlejším poskytovateľom pobytových sociálnych služieb so sprevádzaním pre rodinu a deti na Slovensku. S kapacitou viac ako 300 ľudí a 39 spravovanými bytovými jednotkami je lídrom v poskytovaní sociálneho nájomného bývania so sprevádzaním.

„2 % predstavujú spôsob, ako firmy a jednotlivci môžu prispieť k pozitívnym zmenám vo svojej komunite. V prípade Úsmevu ako dar pomáhajú financovať projekty a aktivity, ktoré majú pozitívny dopad na spoločnosť, ale predovšetkým na deti vyrastajúce v náhradnej starostlivosti,“ hovorí Štefan Adamjak, výkonný riaditeľ organizácie.

Ako konkrétny príklad uvádza poskytovanie odborného sprevádzania. „Naši dobrovoľníci trávia s deťmi voľný čas, doučujú ich a sprevádzajú na krúžky. Rodičia sa zas majú možnosť zdôveriť našim spolupracovníkom v bezpečnom prostredí bez toho, aby ich niekto odsudzoval,“ dodáva.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.