14. 01. 2025 Sociálne inovácie

Otvárame Impact Lab Inkubátor 2025 pre začínajúce a menšie organizácie

Žiadatelia môžu získať grant do výšky až do 30 000 eur aj absolvovať vzdelávanie, ktoré pomôže ich organizácií rásť.

Vďaka podpore Európskej únie otvárame v rámci Impact Labu nové programové obdobie 2025 – 2027 . Podporovať budeme občianske organizácie, ktoré prinášajú riešenia v oblasti vzdelávania a právneho štátu a demokracie.

Impact Lab Inkubátor je určený menším organizáciám (do 5 zazmluvnených pracovníkov), ktoré majú nižší stupeň organizačného riadenia či nižšiu kapacitu na získavanie financií (napr. bez fundraisingovej stratégie). Získať môžu:

  • finančnú podporu v maximálnej výške 30 000 eur pre jednu organizáciu,
  • vzdelávací program zložený z 5 workshopov zameraných na finančnú udržateľnosť a organizačnú odolnosť (fundraising, finančný manažment, HR,
    projektový manažment, PR, vízia a misia organizácie, teória zmeny) – zručnosti, ktoré majú zabezpečiť, aby aktivity organizácie mali čo najväčší dopad,
  • pomoc s identifikáciou potrieb,
  • možnosť konzultácií s expertmi na témy: medzisektorová spolupráca a advokačné aktivity (presadzovanie záujmov), pričom na každú tému je možná konzultácia v dĺžke max. 3 hodiny,
  • možnosť sieťovania v rámci spoločných podujatí (Impact Summit),
  • skúsenosť s realizáciou a administráciou stredne veľkého projektu, získanie referencie projektu podporeného EU,
  • podporu pri nastavovaní finančného riadenia projektov a administratívnych procesov, ktoré môže organizácia zúročiť pri iných projektoch,
  • získanie know-how pre podávanie a administrovanie žiadostí pri náročnejších projektových výzvach (EU/národné zdroje).

Stiahnite si celé znenie výzvy do Inkubátora 2025

Oblasti podpory a cieľové skupiny:

Vzdelávanie

Riešenia na:

  • znižovanie vplyvu socio-ekonomických rozdielov prístupu k základoškolskému a stredoškolskému vzdelávaniu,
  • zlepšenie wellbeing a duševného zdravia žiakov a žiačok,
  • rozvoj kritického myslenia a prevencia šírenia dezinformácií,
  • adaptácia na digitálne prostredie (nástroje umelej inteligencie, závislosť od sociálnych sietí, kyberšikana a pod.),
  • podpora aktívneho občianstva (podpora európskeho občianstva),
  • inovácie v predprimárnom, primárnom, sekundárnom vzdelávaní, ktoré cielia na podporu hodnôt EÚ.

Cieľové skupiny:

  • žiaci a žiačky v predprimárnom, primárnom, sekundárnom vzdelávaní,
  • učiteľky a učitelia, riaditeľky a riaditelia v predprimárnom, primárnom, sekundárnom vzdelávaní,
  • mládež v neformálnom vzdelávaní,
  • pracovníci a pracovníčky s mládežou.

Demokracia a právny štát

Riešenia na:

  • presadzovanie systémových zmien, ktoré pomôžu odstrániť korupciu,
  • presadzovanie verejnej kontroly a tlak na všetkých aktérov, aby dodržiavali zákony a etické normy,
  • integrácia cudzincov, cudziniek a utečencov, utečeniek do spoločnosti,
  • vytváranie podmienok na odstraňovanie nerovnosti zraniteľných a vylúčených skupín (predovšetkým marginalizované rómske komunity, LGBTIQ+, utečenci/utečenky, ženy),
  • budovanie dôvery a spolupráce v komunitách s cieľom zlepšiť sociálnu súdržnosť,
  • politické/demokratické inovácie (za účelom transformácie existujúcej politickej kultúry).

Cieľové skupiny:

  • verejní činitelia a verejné činiteľky,
  • tvorcovia a tvorkyne politík,
  • zraniteľné a z politickej účasti vylúčené skupiny (okrem bežných obyvateľov a obyvateliek rôzne skupiny ľudí, ktorí sa nachádzajú v špecifickej životnej situácii
    alebo majú potreby, na ktoré sa obvykle vo verejných politikách neprihliada),
  • utečenci a utečenky, cudzinci a cudzinky,
  • marginalizované rómske komunity, LGBTIQ+ ľudia, mladí ľudia, ženy.

Hľadáme organizácie, ktoré:

  • neboli založené za účelom dosahovania zisku,
  • musia mať sídlo a činnosť na Slovensku,
  • boli založené najmenej 1 rok pred podaním žiadosti o grant,
  • preukázali aktívnu činnosť v rámci svojho regiónu s rozpoznateľnými výstupmi,
  • rešpektujú základné práva a hodnoty, na ktorých je založená EÚ,
  • sú nezávislé od vlády, verejných orgánov, politických, náboženských alebo komerčných záujmov (t.j. koordináciu projektu nevykonáva externá firma alebo aktivitami projektu nevytvára organizácia finančný zisk),
  • nemájú žiadne dlhy voči Finančnej správe SR, Sociálnej poisťovni alebo zdravotným poisťovniam.

Ďalšie vlastnosti organizácie zohľadnené vo výbere:

  • považuje sa za malú organizáciu (typicky má do 5 zazmluvnených pracovníkov),
  • komunitne orientovaná (grass-root),
  • má nižší stupeň organizačného riadenia (napr. kompetencie v tíme sa prekrývajú, organizácia funguje organicky, alebo má nastavené štandardy spolupráce iba
    čiastočne),
  • má nižšiu kapacitu na získavanie financií (napr. granty získava príležitostne, bez fundraisingovej stratégie),
  • preferujeme organizácie, ktoré vykonávajú aktivity primárne mimo Bratislavy – v regiónoch, pričom organizácie so sídlom v Bratislave nie sú vylúčené,
  • zameriava svoje aktivity na lokálny alebo národný dosah,
  • nachádza sa v úvodnej fáze vývoja svojho projektu/produktu – aj novovznikajúci vo fáze nápadu alebo po otestovaní/čiastočnom otestovaní.

Kto sa môže prihlasovať:

a) nadácie,
b) občianske združenia,
c) neziskové organizácie založené za účelom poskytovania verejnoprospešných služieb.

Posudzovanie žiadostí:

1. Nadácia Pontis vykoná formálnu kontrolu žiadostí, pričom z hodnotenia môže vylúčiť žiadosti, ktoré:

a) boli podané v rozpore s oblasťami a účelom výzvy,
b) boli podané po lehote na predkladanie žiadostí stanovenej vo výzve,
c) neobsahujú povinné prílohy,
d) obsahujú neoprávnené výdavky uvedené vo výzve,
e) predložené informácie poukážu na závažné riziká pri realizácii projektu alebo nerealizovateľnosť projektu,
f) vytvárajú predpoklad, že poskytnutie podpory prijímateľovi na projekt uvedený v žiadosti bude v rozpore s právnymi predpismi, hodnotami EÚ alebo Etickým kódexom Nadácie Pontis.

2. Po formálnej kontrole projektov informuje Nadácia Pontis všetkých žiadateľov informuje o postúpení aj nepostúpení ich žiadosti do hodnotenia hodnotiacimi komisiami do 10 dní od uzávierky prijímania žiadostí prostredníctvom konta na www.eziadosti.sk, resp. notifikačnej správy na zadaný e-mail.

3. Oprávnené žiadosti o poskytnutie finančnej podpory preloží Nadácia Pontis príslušným hodnotiteľom a hodnotiteľkám na hodnotenie.

4. Hodnotenie a výber podporených organizácií bude prebiehať v 2 kolách.

Hodnotenie projektov:

Výberový proces bude mať dve fázy:

1.kolo

V prvom kole budú hodnotiace komisie vyberať max. 25 organizácií, ktoré postúpia do Impact Lab Minibootcampu (1-dňový vzdelávací program zameraný na misiu a víziu organizácie, teóriu zmeny), a to podľa týchto kritérií:

Realizovateľnosť (kvalita) ponúkaného riešenia:  (30 bodov)
Je projekt prínosný pre cieľovú skupinu?
Má projekt jasne definované ciele a sú s nimi prepojené aktivity projektu? (tzn. Sú ciele dosiahnuteľné uvedenými aktivitami projektu?)
Sú ciele jasné a merateľné?
Zohľadňuje rodovú rovnosť?

Potenciál pozitívneho dopadu:  (20 bodov)
Do akej miery je prístup založený na overených skúsenostiach?
Rieši projekt problém, ktorý je dôležitý, zanedbávaný a riešiteľný?

Potenciál škálovania:  (20 bodov)
Aký je odhadovaný počet dotknutých príjemcov?
Aký je predpoklad, že cieľová skupina dokáže prístup prijať/uplatniť?
Aký je predpoklad záujmu cieľovej skupiny o šírenie/škálovanie prístupu?

Inovácia:  (20 bodov)
Používajú sa v projekte inovatívne prístupy alebo sú výsledkom projektu inovatívne produkty alebo služby?
Je projekt a/alebo jeho riešenie unikátne/originálne v slovenských podmienkach?

Kvalita rozpočtu:  (10 bodov)
Je rozpočet jasný a zreteľný? Sú jednotlivé položky prepojené s plánom aktivít? Je efektívny?

Organizácia môže v 1. kole získať maximálne 100 bodov. 

Žiadosť môže byť posunutá do skupinového hodnotenia, t.j. hodnotenia hodnotiacou komisiou, ak dosiahne v individuálnom hodnotení hodnotiteľa/hodnotiteľky minimálne 50 bodov. V skupinovom hodnotení musí následne nastať zhoda medzi minimálne dvomi hodnotiacimi. O postupe do Minibootcampu rozhoduje poradie žiadostí podľa počtu získaných bodov. Žiadatelia, ktorých žiadosti budú úspešné, postupujú do Impact Lab Minibootcampu.

2.kolo

V druhom kole vyberie hodnotiaca komisia z organizácií, ktoré postúpili do Minibootcampu max. 20 organizácií, ktoré sa zúčastnia Impact Lab Inkubátora (3-mesačný vzdelávací program + získanie finančnej podpory), a to podľa týchto kritérií:

Kvalita projektového tímu:  (50 bodov)
Sú členovia tímu kvalifikovaní na zlepšovanie svojho dopadu?
Je tím nastavený na učenie sa nových vecí?

Kvalita teórie zmeny:  (50 bodov)
Sú v teórii zmeny (logickom modeli) jasne identifikované vstupy, výstupy, výsledky a predpoklady? Nadväzujú na definované ciele?

Organizácia môže získať v 2. kole maximálne 100 bodov.

Žiadosť môže byť schválená iba v prípade, ak dosiahne v hodnotení od každého hodnotiteľa/hodnotiteľky minimálne 50 bodov, zároveň musí nastať zhoda medzi všetkými hodnotiacimi. Následne rozhoduje poradie žiadostí podľa počtu bodov.

Časový harmonogram a dôležité dátumy:

  • 14. 1. 2025 – Vyhlásenie výzvy
  • 23. 1. 2025, 6. 2. 2025, 20. 2. 2025 – Informačný a vzdelávacie online webináre (pozn. viac informácií aj prihlasovacie formuláre nižšie, viď. Webináre)
  • najneskôr 7. 3. 2025 – Vytvorenie užívateľského konta v systéme www.eziadosti.sk
    Každý žiadateľ sa musí zaregistrovať a vytvoriť profil, ktorý podlieha schváleniu a verifikácii Nadáciou Pontis do 5 pracovných dní od jeho vyplnenia. Bez schváleného profilu nie je možné odoslať žiadosť o poskytnutie podpory v aktuálnej výzve. Preto vám odporúčame vyplniť profil vopred, ale najneskôr do 7. 3. 2025.
  • 14. 3. 2025 – Uzávierka prijímania žiadostí o poskytnutie podpory (do 13:00 hod., vrátane)
  • Marec – apríl 2025 – Hodnotenie projektov
  • 5. 5. 2025 – Zverejnenie výsledkov – postupujúci do Minibootcampu (max. 25 organizácií)
  • 15. 5. 2025 – Minibootcamp (1-dňový vzdelávací program), osobne v Bratislave
  • 17. 6. 2025 – Prezentácia teórie zmeny a vízie/misie organizácie, osobne v Bratislave (pozn. Iba organizácie, ktoré absolvovali Minibootcamp.)
  • 26. 6. 2025 – Vyhlásenie postupujúcich do Impact Lab Inkubátora (max. 20 organizácií) .
  • 1. 9. 2025 – 31. 8. 2026 – Realizácia projektov a čerpanie finančných prostriedkov
  • September – november 2025 – Realizácia vzdelávacích workshopov: 11. 9., 25. 9., 9. 10., 23. 10. a konzultácií
  • Január 2026 – Uzávierka pre zaslanie priebežnej správy a vyúčtovania
  • September 2026 – Uzávierka pre zaslanie záverečnej správy a vyúčtovania

Prihlasovanie:

Pokiaľ máte záujem prihlásiť sa do Inkubátora, je potrebné registrovať sa na www.eziadosti.sk

Webináre:

Záujemcov o podporu pozývame zúčastniť sa aj webinárov. Predstavíme na nich detaily programu, odpovieme na vaše otázky. Tiež vám poskytneme informácie, ako písať projektovú žiadosť či finančne riadiť projekt.

  • Informačný webinár
    téma: Otázky a odpovede k výzve, grantovému programu
    23. januára 2025 (15:00 – 16:00)
    Na webinár je potrebná registrácia vopred, registrovať sa môžete na: https://forms.office.com/e/93SGSV5Ny2
  • Vzdelávací webinár I.
    téma: Príprava projektovej žiadosti
    6. februára 2025 (15:00 – 16:30)
    Na webinár je potrebná registrácia vopred, registrovať sa môžete na: https://forms.office.com/e/uGp7RBnVSh
  • Vzdelávací webinár II.
    téma: Finančné riadenie projektu
    20. februára 2024 (15:00 – 16:30)
    Na webinár je potrebná registrácia vopred, registrovať sa môžete na: https://forms.office.com/e/VcAkuUHe6i

Všetky tri webináre sú pre žiadateľov grantu nepovinné a ich absolvovanie nerozhoduje o podpore žiadateľa. Avšak témy webinárov prispievajú k posilneniu zručností a kapacít organizácie, preto ich žiadateľom odporúčame absolvovať. Webináre budú nahrávané a zverejnené na Youtube kanáli Nadácie Pontis.

Kontakty

Telefonické konzultácie:
V dňoch pondelok – štvrtok, v čase 10:00 – 12:00 a od 13:00 – 15:00 hod.

Eva Petranović
Email: eva.petranovic@nadaciapontis.sk
Telefón: 0917 429 981

Tomáš Janeček
Email: tomas.janecek@nadaciapontis.sk
Telefón: 0917 965 277

Mailové konzultácie:
Otázky k výzve zasielajte na impactlab@nadaciapontis.sk 

 

Spolufinancované Európskou úniou v rámci projektu ImpactAS 2 – Impact Acceleration of Slovak CSOs 2 (ImpactAS II). Vyjadrené názory a stanoviská sú názormi a stanoviskami autora/-ov a nemusia nevyhnutne odrážať názory Európskej únie alebo Európskej výkonnej agentúry pre vzdelávanie a kultúru (EACEA). Európska únia ani Európska výkonná agentúra pre vzdelávanie a kultúru za ne nezodpovedá.

 

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.