Impact Talks: S novou generáciou prichádzajú nové pohľady na pomáhanie
Je biznis primárne záležitosťou rozumu a filantropia zase hlavne vecou srdca? Čo má spoločné pomáhanie a startup? A býva každý influencer filantropom? Aj o týchto otázkach sme hovorili v historickej Dvorane Starého Lýcea počas ďalšieho diskusného večera Impact Talks. Tentokrát sme ho venovali novej generácii vo filantropii – ľuďom zo startupového a influencerského prostredia, ako aj z druhej generácie rodinných firiem.
Výber miesta na diskusiu nebol náhodný. Legendárne Evanjelické lýceum v Bratislave už pred dvesto rokmi vzdelávalo študentov a študentky v oblasti filozofie, teológie a práva a svojho času ho navštevoval aj Milan Rastislav Štefánik či štúrovci. Po citlivej obnove sa chátrajúca budova zmenila na unikátny priestor pre dialóg, slobodné myslenie, tvorivosť, modernú i klasickú kultúru. Prepojenie histórie a súčasných trendov sa tak prelínalo celým diskusným večerom s podtitulom Nová generácia vo filantropii.
Na pôde bývalej školy sa celkom prirodzene hovorilo aj o vzdelaní. Práve podpora vzdelávania rezonovala v prvej diskusii o pomáhaní. Hovorila o nej Andrea Basilová, spoluzakladateľka startupu Sensoneo zameraného na smart manažment odpadu, aj Peter Džupa, spolumajiteľ rodinnej zubnej kliniky Petramed.
Keď sú aktivity prospešné pre komunitu aj pre biznis
Pre obidvoch je téma filantropie v rôznorodých formách neoddeliteľnou súčasťou ich podnikania. „Vzdelávanie vidím ako silne poddimenzované,“ odôvodnila A. Basilová podporu mladých ľudí v štúdiu aj podnikaní. Ako viacnásobná mama vidí medzery v školskom systéme a ako spoluzakladateľka globálnej firmy s klientami od Madridu cez Saudskú Arábiu až po Buenos Aires má dnes možnosti, ako ich zmysluplne vypĺňať. Okrem iného to robila v úlohe mentorky v programe Generácia 3.0, zameranom na šírenie inovatívnych vzdelávacích prístupov do slovenských škôl.
Otázku, kedy Andrea Basilová pomáha ako osoba a kedy ako „firma“, má jednoznačne zodpovedanú: „Nedá sa to odlíšiť, vždy je tam osobný rozmer a neviem si to predstaviť inak. Je to skôr odpoveď na to, čo vidím, čo vnímam ako akútne a čo mi je blízke.“
Meno Petra Džupu je spojené nielen s prácou pri zubárskom kresle, ale najmä so vzdelávaním zubných lekárov v manažérskych a podnikateľských zručnostiach. Jeho otec založil na Kysuciach zubnú kliniku, o ktorej sa veľa hovorí aj v súvislosti s nezištnými aktivitami pre komunitu. Už sedem rokov spolupracuje napr. s Diecéznou charitou v Žiline, kde poskytuje bezplatnú starostlivosť o chrup ľuďom, ktorí sa ocitli v ťažkej životnej situácii. Tridsať rokov existencie oslávila klinika Festivalom zdravia. Návštevníkom priniesla prednášky aj možnosť zacvičiť si, dať si vyšetriť znamienka či skontrolovať chrup. „Robiť veci prospešné pre komunitu je prirodzené a na konci aj prospešné pre biznis,“ tvrdí Peter Džupa z druhej generácie rodinnej firmy. Po dvoch ročníkoch festivalu vidí jeho hlavný prínos v prepájaní ľudí a v pozitívnom vplyve na komunitu.
Pomáhať sa dá aj bez peňazí
O vplyve na followerov na sociálnych sieťach diskutovala trojica mediálne známych tvárí, ktoré dávajú vo svojich príspevkoch priestor aj hodnotovým témam. Influencerská komunita môže zmysluplne využiť kapitál v podobe vplyvu na státisíce sledovateľov, prinášať tému filantropie modernejším jazykom, a priblížiť ju tak širšiemu publiku.
Influencer Peter Altof alias Explo začínal ako tínedžer, ktorý na youtube komentoval počítačové hry a na instagrame zverejňoval fotky spolužiakov a jedla. Priznáva, že s počtom followerov si začal uvedomovať dosah toho, čo zverejní. „Beriem to zodpovedne,“ hovorí o svojich príspevkoch, v ktorých dnes rieši aj vážne témy ako duševné zdravie či šikana. Okrem toho každú nedeľu pomáha pri výdaji jedla ľuďom bez domova.
Je dôležité mať vybraté dva-tri projekty, ktorým dôverujem.
Zuzana Vačková
Sajfa, teda moderátor Matej Cifra, hovorí, že k sociálnymi sieťam treba pristupovať ako k zodpovednej robote. Začína sa to už výberom témy, ktorej sa chce človek venovať. „Nie je ok, keď sa známy človek ‚rozdáva‘ všetkými smermi. A je v poriadku odmietnuť žiadosť o pomoc a povedať, že tento rok by som sa chcel venovať inej téme,“ hovorí na margo často nástojčivých žiadostí o pomoc, ktoré pribúdajú s rastúcim počtom sledovateľov.
Herečka Zuzana Vačková sa zapája do verejných zbierok, pomáha deťom s autizmom a tiež ľuďom s obmedzenou mobilitou pri vytváraní podmienok na športovanie. „Pre mňa je dôležité mať vybraté dva-tri projekty, ktorým dôverujem. A ak od niekoho chcem, aby otvoril peňaženku, tak musím ísť príkladom,“ vysvetľuje svoj pohľad na pomáhanie. Rozhodovanie, komu venuje svoj čas, energiu aj tvár, nebýva jednoduché. „O to ľahšie sa mi odmieta žiadosť o pomoc, lebo viem, že robím všetko, čo môžem,“ vysvetlila Zuzana Vačková.
Najlepšie veci sa rodia vďaka spolupráci
Martina Kolesárová, výkonná riaditeľka Nadácie Pontis, ocenila nové prístupy k pomáhaniu. Do next generácie zahrnula aj komunitu expatov, úspešných profesionálov a profesionálok v zahraničí, ktorí majú chuť a odhodlanie využiť svoj potenciál a zručnosti v prospech Slovenska. „Sme presvedčení, že tie najlepšie veci sa vždy rodia vďaka spolupráci. Trvalá zmena môže nastať len na základe spolupráce, vzájomnej podpory a na základe toho, že využijeme to tradičné aj to nové,“ predniesla jedno z hlavných posolstiev stretnutia.
Impact Talks je séria neformálnych diskusných večerov o filantropických príbehoch, sociálnych inováciách a strategických pohľadoch na pomáhanie, ktoré od roku 2020 prináša Nadácia Pontis.
Prečítajte si aj o doterajších témach Impact Talks: