Slovenskí startupisti ponúkajú vtipné i vážne riešenia vecí, ktoré ich trápia
Aké biznis nápady nájdete na Slovensku? Napríklad hry pre rodičov, ktorí si nevedia poradiť s deťmi čo inovatívne technické riešenia pre nevidiacich.
Impact Inkubátor, ktorý je najväčším podporným programom pre biznisové riešenia na Slovensku a organizuje ho Impact HUB s podporou Nadačného fondu Telekom, sa prehupol do druhej polovice. Dve desiatky mladých podnikateľských tímov predstúpilo v rámci programu po prvý raz pred odbornú porotu. A magazín Profit, ktorý je hlavným mediálnym partnerom inkubátora, bol pri tom.
„Vyberali sme najlepšie nápady a riešenia z pomedzi silných prihlášok. Tridsaťpäť sme si pozvali do Impact HUB-u, urobili sme spoločne základnú validáciu ich biznisových riešení a 22 projektov postúpilo do ďalšieho kola, kde sme týždne drilovali biznis plány a základné podnikateľské zručnosti,“ hovorí spoluorganizátorka programu Baška Klimek.
Kto na čo má?
Večerné podujatie „Progress Pitch“ v bratislavskom coworkingovom priestore Impact HUB prinieslo kopu skvelých inšpirácií a podnikateľských riešení, ktoré stoja nohami na zemi a snažia sa zaplniť dieru na trhu, ale nie sú orientované výlučne na zisk. Väčšina sa dá zaradiť do kategórie životaschopných sociálnych biznisov.
Z dvoch desiatok nápadov, ktoré sa tu predstavili, vybrala jedenásť projektov postupujúcich do finále porota a dva ďalšie projekty vrátil do hry Impact HUB divokou kartou, v ich prospech hovorili skúsenosti týchto tímov v oblastiach, ktoré riešia a tiež ich pripravenosť zvládať riziká podnikania.
Každý z projektov mal iba osem minút na to, aby sa pred publikom v Impact HUB-e predviedol. Okrem samotnej prezentácie čelili aj otázkam porotcov Branislava Šmidta a Juraja Paloviča za Impact HUB, Tatiany Svrčkovej za Nadačný fond Telekom, Lucie Šicko za Pixel Federation, Rasťa Kuciaka z C.A.A.S. a Nora Maura z Nadácie Pontis.
Medzi finalistami je napríklad aj 14-ročný Ondrej Vrábel, ktorý býva v Sobotišti a posledné týždne sa vždy po škole dva- až trikrát týždenne ponáhľal nie domov, ale do Impact Inkubátora v Bratislave, v ktorom zabojoval so svojim projektom Pinf hry – hier pre deti s mentálnym postihnutím. Jeho nadšenie, ale aj prezentačné schopnosti a a podnikateľský talent by mu mohli závidieť mnohí dospelí.
Potešilo nás, že medzi nimi bola aj Katarína Akáčová (Hudecová) z Cirkus-kusu, o ktorom písal aj Profit, so svojím ďalším zaujímavým projektom. Cez príbehy a hry chce naučiť rodičov lepšie komunikovať s deťmi.
A čo riešili ďalšie slovenské startupy v Impact Inkubátore? Vzdelávanie vďaka novým technológiám, zníženie nezamestnanosti znevýhodnených skupín, technológie pomáhajúce nevidiacim a slabozrakým, osvetu v oblasti duševného zdravia, zdieľanie bicyklov (bike sharing) a ekologickú dopravu, prepájanie marketérov, neziskoviek a príjemcov pomoci, alebo odborníkov na granty s ich žiadateľmi.
Sociálne neznamená charitatívne
Primárnou podmienkou na účasť v programe bol existujúci či rodiaci sa produkt alebo služba, ktoré sú dostatočne atraktívne a funkčné, aby zaujali, a zároveň priamo pomáhajú riešiť nejaký spoločenský problém. Nejde o charitatívne organizácie ale funkčné biznisy. Vo svete je už mnoho zaujímavých príkladov Social Business riešení (web stránka je po anglicky).
Zaujímalo nás, čo budú robiť postupujúce tímy ďalej, kým nastane deň D – teda veľké finále. “Najbližší mesiac čaká 13 postupujúcich tímov niekoľko stretnutí, workshopov aj expertní mentori. Začíname témou fundingu – ako získať financie,“ hovorí B. Klimek.
Workshopy s investičnými skupinami Neulogy Ventures, Crowdberry, crowdfundingovou platformou Startlab či Nadáciou Pontis zas začínajúce firmy zorientujú v možnostiach investícií a grantov.
„Prezentačné zručnosti im pomôže vycibriť tím expertov z Maxman Consultants a každý účastník druhej fázy inkubátora získa aj osobného expertného mentora spomedzi osobností ako sú Ken Ryan z KPMG, Tatiana Svrčková z Nadačného fondu Telekom, Lucia a Šimon Šickovci z Pixel Federation, Sergej Kára z Dobré&Dobre, Pavol Magic zo Sygicu alebo Ján Cifra z Websupportu,“ vymenúva B. Klimek.
Takýmto mixom mentoringu, workshopov a osobných stretnutí chce dať Impact Inkubátor účastníckym projektom nielen motiváciu do ďalšieho fungovanie, ale aj možnosť posúdiť reálnosť ich myšlienok a zvýšiť ich šancu na úspech.
Finalisti Impact Inkubátora 2016
V kategórii Social Business, ktorá rieši spoločensky prospešné biznisové nápady, postúpili:
- 21st Century Kids – Gamifikačná podpora pre rodičov pre lepšiu, zdravšiu a aktívnejšiu výchovu detí. Ide o praktický a ihneď aplikovateľný súbor návodov a nástrojov interaktívnou formou.
- Dataroom – Funkčná chránená dielňa špecializujúca sa na digitalizáciu dokumentov, bezpečnosť a ochranu dát a pod. Spájajú tak potrebu digitálneho sveta s potrebami znevýhodnených.
- Pozitivnamysel.sk – Online portál duševného zdravia a sebarozvoja. Odborník ako kouč, psychológ alebo psychoterapeut, môže portál využiť ako miesto, kde sa môže prezentovať na profesionálnej úrovni a získať nových klientov.
- United Colors – Multifunkčné komunitné centrum, ktoré zriadilo sociálne prevádzky a chránené pracoviská, v ktorých zamestnáva osoby zo sociálne znevýhodneného prostredia a Združenia mladých Rómov.
- Zelený bicykel – Bike sharing, ktorý spája mestá a ich občanov a vytvára jeden celok, živý organizmus, ktorý komplexne rieši problematiku presúvania sa po meste i mimo nich. Momentálne úspešne funguje v Prievidzi.
- Živá knižnica – Jedinečný vzdelávací online nástroj, ktorý prostredníctvom autentických a silných príbehov ľudí pomáha vzdelávať a rozvíjať mladých ľudí na školách a zamestnancov vo firmách či rôznych inštitúciách.
V kategórii Technology for Good, kde sa stretli inovatívne technologické riešenia, postúpili:
- Animath – Nový koncept interaktívnych hier a pracovných listov z matematiky pre žiakov základných škôl využívajúci rozšírenú realitu a gamifikáciu.
- APP Vision – Stojí za ním moderná firma APP Media, ktorá myslí za hranice svojich povinností. Tvoria webové stránky. Princíp je jednoduchý a funkčný. Každý web, ktorý vytvorí APP Vision je uspôsobený pre slabozrakých a nevidiacich.
- COrvus – Inovatívne technologické riešenie pre dotykové telefóny s OS Android, ktoré ich sprístupní nevidiacim a slabozrakým používateľom.
- Karmadilo – Marketingová platforma pre zadávatelov prieskumov, feedbackov alebo marketingových kampaní podporujúca spoločenskú zodpovednosť.
- PinfHry – Pomáhajú deťom s mentálnym postihnutím učiť sa nové veci pomocou modernej technológie – tablety, počítače, smartfóny a ďalšie.
Impact HUB udelil divoké karty a to projektom:
- Culttify – Technologický systém umožňujúci rýchlejšie a lacnejšie vydanie knihy vo forme samostatnej appky.
- GrantExpert – Cieľom projektu GrantExpert je vytvoriť eCommerce platformu pre predaj konzultačných služieb v oblasti grantového poradenstva a zarábať na transakčných poplatkoch.