#GivingTuesday: Ako zorganizovať finančnú zbierku medzi zamestnancami?
Posledný novembrový utorok, teda 28. november, bude aj tento rok patriť dobrým skutkom a darovaniu. Ako sa však zapojiť do dňa darovania #GivingTuesday, ak ste firma?
Jednou z najlepších možností sú firemné zbierky. Firmy vďaka nim môžu pomôcť organizáciám, ktoré sú im srdcu blízke, spolupracujú s nimi už dlhšie a téma ich činnosti je pre nich dôležitá. Ako ale takú zbierku zaorganizovať?
Pri príležitosti #GivingTuesday sme v spolupráci s Darujme.sk pripravili pre firmy webinár, zameraný na vytvorenie a realizáciu finančnej zbierky medzi zamestnancami. Ak ste vo firme finančnú zbierku ešte neorganizovali, zvažujete, komu pomôcť a ako zapojiť svojich ľudí, čítajte ďalej, alebo si pozrite záznam z webinára.
Ako začať?
Finančná zbierka môže byť jednoduchým krokom na ceste k dobrým skutkom vo vašej firme. Okrem toho však môžete pomáhať dobrovoľnícky, venovať svoje produkty či služby, alebo zorganizovať materiálnu zbierku. Odporúčame však zamerať sa len na jeden druh pomoci, aby vaši kolegovia a kolegyne neboli zavalení množstvom možností, z ktorých si nebudú vedieť vybrať.
Stačí zvládnuť štyri jednoduché kroky:
- Vyberte formu pomoci – napríklad finančnú zbierku.
- Určte, komu budete pomáhať: vyberte organizáciu, oslovte ľudí, koho by chceli podporiť. Zvoľte však maximálne tri organizácie alebo projekty, aby ste sa vyhli nerozhodnosti.
- Rozhodnite sa pre spôsob, ako realizovať zbierku. Môžete vytvoriť vlastnú internú finančnú zbierku napríklad na Darujme.sk (ako na to, nájdete nižšie). Alebo môžete podporiť výzvu, ktorá je už zverejnená napríklad na portáloch Darujme.sk, Donio.sk alebo Ľudia Ľuďom.
- Zdieľajte výzvu vo firme:
- Zapojte manažment.
- Vložte prvý finančný príspevok, aby ste motivovali ostatných k dosiahnutiu cieľa.
- Násobte dary svojich zamestnancov a zamestnankýň.
- Motivujte a informujte ľudí o priebehu zbierky prostredníctvom interných kanálov.
- Prezentujte aj verejne, že sa zapájate do #GivingTuesday, napríklad na #givingtuesdaysk a použite @#GivingTuesday sk a @nadaciapontis.
Firemná zbierka na Darujme.sk
Portál Darujme.sk spolupracuje na finančných zbierkach s organizáciami od roku 2012. V databáze má 828 overených neziskových organizácií. Za celú dobu vyzbieral viac ako 25 miliónov eur a poskytol viac ako 270-tisíc darov. Je to osvedčený nástroj, ktorý podporuje dlhodobé darcovstvo a vytváranie vzťahov medzi organizáciou a darcami. Darovanie na Darujme.sk je rýchle a jednoduché.
Aké typy výziev existujú?
- klasická – vyberiete organizáciu a zbierate financie
- matchingová – firma znásobuje dary svojich ľudí o rovnakú sumu, ako daroval jednotlivec. Je možné nastaviť strop výšky navyšovania darov. Táto výzva pôsobí veľmi motivujúco a podporuje budovanie vzťahu zamestnancov k téme, hodnotám aj k firme.
- špeciálne výzvy – finančné zbierky s charitatívnym behom, pri príležitosti firemného eventu, narodeninách firmy alebo zamestnanca, charitatívny kvíz, vianočné alebo teambuildingové výzvy
Prínosy firemnej výzvy na Darujme.sk:
- možnosť vytvoriť neverejné interné zbierky
- jednoduché zapojenie zamestnancov
- nástroj na budovanie vzťahov a hodnôt vo firme
- založenie do 5 minút – https://Darujme.sk/ambasador/
- administratívne nenáročné
- Darujme.sk rieši všetko za vás
- financie idú priamo organizácii
- znásobovanie darov – matching
Firemná zbierka krok po kroku:
- Kliknite na link https://darujme.sk/ambasador/
- Vyberte si logo neziskovky, ktorú chcete podporiť (ak si neviete vybrať, alebo vám nejaká chýba, ozvite sa na: lenka@darujme.sk).
- Vytvorte firemnú výzvu pre konkrétnu neziskovku. Vyplňte:
– ako sa bude volať vaša kampaň
– názov vašej firmy
– vytvorte výzvu ako právnická osoba
– ak chcete znásobiť dary, treba to zakliknúť (Darujme.sk vás bude kontaktovať) - Upravte si logo a, popis výzvy podľa vašej potreby, aby bol text adresný pre ľudí vo vašej firme. Zahrňte aj pointu, prečo ste vybrali práve túto organizáciu a ako to súvisí s vašimi hodnotami.
- Hotovo!
- Skopírujte link výzvy a šírte ho vo svojej firme.
Otázky a odpovede
Je založenie zbierky pre firmu bezplatné?
Áno, firma neplatí žiadny poplatok. Z výšky vyzbieraných ročných darov pre organizáciu sa však sťahuje poplatok 1,9 – 3,9 % podľa výšky darov, ktorý slúži na chod Darujme.sk, a tento poplatok znáša organizácia.
Je možné vytvoriť aj iné jazykové mutácie výzvy?
Ak máte záujem o výzvu v inom ako slovenskom jazyku, obráťte sa na lenka@Darujme.sk
Je potrebný samostatný login ku každej výzve na Darujme.sk?
Nie, všetky výzvy môžete spravovať z jedného loginu.
Čo ak nedosiahneme stanovenú sumu zbierky?
Ak sa nevyzbiera vopred stanovená suma, nič sa nedeje, všetky vyzbierané peniaze sa aj tak posielajú organizácii.
Ako vybrať výšku darov a stanoviť cieľovú sumu?
Je to individuálne. Zvážte veľkosť firmy, počet zamestnancov a veľkosť rozpočtov. Ideálne je, ak sa firma zapája prvýkrát, nedať si vysoké očakávania a stanoviť výšku zbierky na napríklad 1000 eur. Ak zbierku organizuje zamestnanec, tak je to napríklad 500 eur. Záleží však aj od skúseností, ak ľudia poznajú organizáciu, alebo sa už do zbierok zapojili, je lepší predpoklad na získanie väčšej sumy.
Koľko peňazí musíme vyzbierať, aby sme mohli byť spokojní?
Priemerné sumy zbierok pri #GivingTuesday sú od 2000 do 3000 eur, vyzbieraných od zamestnancov. Ak firmy prispejú tiež alebo znásobia dary, výška zbierky môže dosahovať aj 5000 – 6000 eur.
Môže organizáciu registrovať aj firma, alebo to musí urobiť sama organizácia?
Nie, organizácia sa na Darujme.sk musí zaregistrovať sama. Musí vyplniť základné náležitosti ako je napríklad IČO, číslo účtu, charakteristika a podobne. Potom prebieha jej overovanie a približne do dvoch pracovných dní je organizácia zverejnená na webe.
Firma daruje viac ako len peniaze
Pri zapájaní sa do finančných zbierok môžu organizácie získať oveľa viac ako len peniaze. Firmy k nim prinášajú nový okruh ľudí, ku ktorým by sa organizácie inak nedostali. Môžu tak získať nových dlhodobých podporovateľov a darcov.
Organizácia pri výzve vidí zoznam všetkých darcov a po zbierke ich môže kontaktovať, poďakovať sa im alebo s nimi nadviazať ďalšiu spoluprácu. Kontakty patria len organizácii, Darujme.sk nevstupuje do tohto vzťahu. Organizácia sa môže rozhodnúť, ako s nimi naloží.
Práve pri #GivingTuesday sa často stáva, že firmy oslovia organizácie, ktoré s finančnou zbierkou ešte nemajú skúsenosti a práve takto sa im otvoria nové dvere. Firma pomôže naštartovať ich fundraising.
Dôležité odkazy