Ľudia potrebujú postrčiť, aby robili správne rozhodnutia
Práve postrkovaním ľudí k správnym pohnútkam sa zaoberá behaviorálny dizajn, o ktorom bude na CEE CSR Summite 2016 rozprávať Sille Krukow.
Ako zmena ľudského správania môže urobiť svet zelenším a lepším miestom pre život?
Až 80 % nášho správania je výsledkom našich zvykov, inštinktov či automatických procesov. Koľkokrát sa aj vám stalo, že ste neumyli po sebe tanier len preto, že ho neumyl ten pred vami? Alebo, že ste odhodili odpadky na zem, pretože ste ich tam už videli ležať? Prečo každý deň zlyhávame napriek tomu, že často vieme, čo je správne?
Práve touto problematikou sa zaoberá behaviorálny dizajn. Tento prístup študuje dopady sociálnej a kognitívnej psychológie na emocionálne faktory rozhodovania či už jednotlivcov alebo firiem, a taktiež sociálne a ekonomické dôsledky týchto rozhodnutí. V čom však spočíva čaro behaviorálneho dizajnu? Spoločnosť Krukow vyzdvihuje najmä jednoduchosť a nízku nákladovosť jeho riešení a tiež úžasné výsledky, ktoré prináša. Poďme sa na túto problematiku pozrieť bližšie.
Ľudia sú biologicky predurčení k tomu, aby šetrili svojou energiou
Hlavným problémom je, že často máme správne pohnútky, dokonca máme aj dostatok motivácie a znalostí podniknúť správne kroky, no napriek tomu často urobíme úplne odlišné rozhodnutia. Naše každodenné správanie tak vytvára seriózne problémy pre celý svet. Aby sme však toto ľudské chovanie vedeli pochopiť, musíme najskôr zistiť, čo ho stimuluje. Sille Krukow, dánska špecialistka na behaviorálny dizajn, vo svojom TED talku tvrdí, že základom nášho chovania sú dva systémy. Prvým z nich je systém automatický, kedy podnet okamžite vyvolá reakciu v našom správaní a potom systém reflexívny, kedy naše rozhodovanie trvá oveľa dlhšie. Práve pri reflexívnom rozhodovaní strácame energiu a znižuje sa nám cukor v krvi. Aj preto sú v supermatketoch pri pokladniach vždy cukrovinky. Pri nakupovaní a rozhodovaní, čo uvariť na večeru a z akých surovín, totiž míňame príliš veľa energie. Robiť správne rozhodnutia je tak nielen ťažké, ale i energeticky náročné.
Ľudia sú však biologicky vedení k tomu, aby svojou energiou šetrili. Aj preto sa snažia predchádzať situáciám, v ktorých by mali konať reflexívne, teda správne. Ďalším dôležitým faktorom sú aj naše základné inštinkty. Napríklad vo fastfoode často neodložíte tácku s odpadkami len preto, že to tak neurobil niekto iný alebo sa nevyzujete v miestnosti, pretože sa nevyzuli ani ostatní. Napriek tomu viete, že toto vaše chovanie je nesprávne, ale inštinkty sú silnejšie. Práve na tieto podnety reaguje behaviorálny dizajn, ktorý sa snaží jednotlivcom či firmám poskytovať riešenia, ktoré sú jednoduché a hlavne nie príliš reflexívne. Riešenia, ktoré majú ľudí postrčiť, aby sa vydali správnou cestu.
Supermarkety už dávno rozhodli za vás, čo kúpite deťom na raňajky
Koľkokrát ste sa vybrali do obchodu a kúpili ste okrem položiek na svojom zozname aj päť ďalších produktov? Džús, ktorý bol v akcii. Zmrzlinu, ktorá mala pekný obal. Chipsy, ktoré boli pri pokladni. Prečo však supermarkety tieto marketingové ťahy nevyužívajú k tomu, aby motivovali ľudí, napríklad k jedeniu väčšieho množstva ovocia a zeleniny? Týmito otázkami sa zaoberá aj Sille Krukow v relácii The Power of Habit. A jej riešenia sú pritom tak jednoduché, a napriek tomu skvelé! Čo tak premiestniť zdravé občerstvenie (napr. sušené či čerstvé ovocie, orechy) k pokladniam namiesto čokolády alebo dať zeleninu ku chladeným boxom s nátierkami? Ľudia potrebujú postrčiť, aby sa správali správne. Niekedy stačí len jednoduchá vizualizácia pri ovocí, napr. ako rodič dáva dieťaťu na desiatku čučoriedky a ľudia tento produkt budú kupovať. Ako je to možné? Pretože naše chovanie vo väčšine prípadov len odzrkadľuje obrazy, ktoré vidíme okolo seba. A (nielen) supermarkety by sa mali nad touto problematikou zamyslieť, a to aj z pohľadu ich spoločenskej zodpovednosti. Kde však začať?
Napríklad na našom CEE CSR Summite, na ktorý sme pozvali priamo Sille Krukow. Táto odborníčka na behaviorálny dizajn a konzultantka na našej konferencii porozpráva, ako personalizované riešenia šité na mieru firmám, dokážu zvýšiť nielen ziskovosť podniku, ale aj zmeniť smerovanie pohnútok jeho zákazníkov.
CEE CSR Summit 2016 sa uskutoční už 17. Mája v Starej Tržnici v Bratislave. Registráciu na summit uzatvárame už dnes. Využite svoju poslednú šancu a registrujte sa teraz.