Právnici, ktorí sa snažia o zmenu (anketa zodpovedných firiem)
Jeden z príkladov zodpovedného podnikania, za ktoré môžete hlasovať v cene verejnosti. Advokáti TaylorWessing prispievajú k lepšej transparentnosti.
Matematik a laureát Nobelovej ceny John Nash vo filme Čistá myseľ povedal, že systém funguje iba vtedy, keď jednotlivec robí to, čo je dobré pre neho a súčasne pre systém.
Advokátska kancelária TaylorWessing v podstate aplikuje toto vnímanie na svoje pôsobenie na Slovensku: čisté podnikateľské prostredie a dobrá vymožiteľnosť práva sú dôležité pre spoločnosť ako takú, ale aj pre ich klientov, ktorí, ak takéto prostredie nemajú, prestávajú tu investovať alebo rozvíjať svoju činnosť a advokátska kancelária tým stráca klienta. Preto je pre TaylorWessing boj o čisté a transparentné podnikateľské prostredie nielen všeobecným úsilím, aby sa tu jej partneri, zamestnanci a potom aj ich deti cítili lepšie, ale aj starostlivosťou o ich vlastných zákazníkov, povedal Radovan Pala, jeden z partnerov advokátskej kancelárie TaylorWessing.S veľkosťou rastie váha hlasu
Advokáti Andrej Leontiev a Radovan Pala založili advokátsku kanceláriu v roku 2004. Kancelária sa postupne rozrástla na súčasných viac ako 25 spolupracovníkov a teraz sa TaylorWessing e/n/w/c advokáti radí sa medzi najväčšie advokátske kancelárie na Slovensku.
„Od začiatku sme si uvedomovali, že čisté podnikateľské prostredie a dobrá vymožiteľnosť práva sú výhodné pre našich klientov – prevažne, ale nielen zahraničných investorov,“ hovorí Pala. „Sme presvedčení, že korupcia deformuje hospodársku súťaž.“
Počas rokov 2006 – 2010 začali čoraz silnejšie začali vnímať, že podnikateľské prostredie sa citeľne. Prieskumy toto vnímanie potvrdzujú. Celoeurópsky prieskum Eurobarometra zameraný na postoje podnikateľov ku korupcii, ktorý Európska komisia zverejnila v decembri 2015, zaradil Slovensko na šiestu najhoršiu priečku v 28-člennej Európskej únii, keď až 58 percent podnikateľov na Slovensku považuje korupciu za problém. Horšia situácia je len v Rumunsku, Grécku, Bulharsku, Taliansku a Slovinsku.
Zvoľte si najlepší podnikateľský projekt
Taylor Wessing vníma toto ako priame ohrozenie svojej klientely.
„Keďže naša kancelária rástla, uvedomili sme si, že naša veľkosť a úspech na trhu dávajú nášmu hlasu váhu,“ povedal Pala. „Preto sme využili, že sme sa dlhodobo vyjadrovali v médiách k aktuálnym problémom a začali sa viacerým otázkam venovať a vyjadrovať systematicky.“
Taylor Wessing, ako kancelária orientujúca sa na výsledky, snaží sa, aby spoločensky zodpovedné podnikanie nebolo pre nich o „moralizovaní“, ale aby prichádzali s konkrétnymi a praktickými riešeniami a podporovali zmysluplné projekty. Výsledkom je, že najmä partneri Andrej Leontiev a Radovan Pala, ale aj ostatní právnici v kancelárií trávia určitú časť svojej produktívnej práce tým, že poskytujú poradenstvo, konzultácie a vyjadrenia pre mimovládne organizácie a médiá, respektíve participujú na pro bono projektoch, ktorých cieľom je zlepšiť právne prostredie na Slovensku. Kancelária napríklad poskytuje poradenstvo mimovládnym organizáciám zameriavajúcich sa na transparentnosť, odhaľovanie korupcie a manipulácií vo verejnom obstarávaní a zlepšovanie podnikateľského prostredia ako napríklad Aliancia Fair Play, Transparency International Slovensko či Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť.Ľudia sú najdôležitejšie aktívum
Súčasťou spoločensky zodpovedného prístupu k podnikaniu v kancelárii Taylor Wessing je, že nevyužívajú povinnú 5-ročnú koncipientskú prax na zabezpečenie lacnej pracovnej sily. A keďže ľudí pokladajú za najdôležitejšie aktívum, ktorým kancelária disponuje, každý partner investuje veľkú časť svojho času do vzdelávania a spolupráce s mladšími kolegami a kancelária taktiež finančne či iným spôsobom podporuje ďalšie vzdelávanie a profesionálny rast mladších kolegov.
„Veríme, že v našej kancelárií sme už vychovali viacero mimoriadne šikovných a súčasne morálne pevne zakotvených mladých advokátov,“ povedal Pala.
Už po šestnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania a inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby dobrovoľne a nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, brali ohľad na životné prostredie, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.
Do aktuálneho 16. ročníka firmy prihlásili 75 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 23 a práve tie budú súťažiť o víťazstvo v siedmych kategóriách. Ôsmeho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 13. marca. Stačí si pozrieť deväť nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.