IKEA ponúka množstvo nápadov, ako ušetriť a neplytvať
Obľúbený predajca nábytku IKEA ponúka svojim zákazníkom mnohé zodpovedné produkty, ktoré chránia životné prostredie a zároveň nimi ľudia ušetria.
Nábytkárska spoločnosť IKEA Bratislava prišla ako prvá s nahradením drevených paliet za papierové palety, ktoré slúžia na prepravu a skladovanie tovaru. Recyklovateľné palety sú šetrnejšie k životnému prostrediu a vďaka tejto zmene sa na Slovensku medzi rokmi 2013 a 2014 znížil počet kamiónov, ktoré prepravujú výrobky IKEA, o 200. To viedlo aj k zníženiu emisií CO2 a ďalších nákladov. Papierové palety po použití putujú na ďalšiu recykláciu. Vyrábajú sa z nich kartónové škatule, ktoré sa ďalej predávajú ako obchodný tovar.
Spoločnosť IKEA za túto iniciatívu získala ocenenie Via Bona Slovakia – Zelená firma za rok 2013. Oslovili sme manažéra udržateľnosti pre IKEA Česká republika, Slovensko a Maďarsko Vladimíra Víška a opýtali sme sa ho, čo sa od roku 2013 v IKEA zmenilo.
Čo pre Vás znamenalo, že ste v kategórii Zelená firma získali ocenenie Via Bona Slovakia za rok 2013?
Ocenenie nás veľmi potešilo, bolo ocenením a motiváciou pre všetkých našich kolegov, ktorí sa snažia začleniť princípy udržateľnosti do svojej každodennej práce.
Kam ste sa za posledné dva roky posunuli?
V rámci globálnej stratégie sme v posledných mesiacoch zaznamenali dva dôležité míľniky. V septembri sme prešli výhradne na predaj LED žiaroviek, pretože veríme, že sa jedná o najšetrnejší spôsob osvetľovania našich domácností. Od septembra tiež pochádza všetka bavlna v našom sortimente z udržateľných zdrojov. V praxi to znamená, že pestovatelia dodávajúci bavlnu pre výrobky IKEA používajú menej vody, chemických hnojív i pesticídov a zároveň sa im zvyšujú zisky.IKEA sa tak stala prvým veľkým maloobchodným predajcom, ktorý tento stav dosiahol.
Na Slovensku sme v januári a februári tohto roka zrealizovali úspešnú kampaň „Úsporná a šetrná domácnosť,“ v rámci ktorej sme našich zákazníkov inšpirovali ako môžu doma znižovať spotrebu energie, vody a minimalizovať a správne triediť odpad. Kampaň bola dokonca ocenená ako „Kampaň mesiaca“ v pravidelnej ankete Trendu o najlepšiu reklamu. Na túto tému sme zrealizovali prieskum medzi 500 slovenskými domácnosťami, kde sme zistili, ako ľudia na Slovensku najčastejšie umývajú riad alebo akými žiarovkami svietia. Výsledky sme predstavili novinárom, podarilo sa nám vyvolať debatu a vzbudiť záujem o túto tému medzi širokou verejnosťou.
Akým aktivitám v oblasti zodpovedného podnikania sa v súčasnosti venujete? Čo je pre Vás najdôležitejšie?
Aktuálne sa sústreďujeme na tému plytvania potravinami. Odhaduje sa, že priemerný občan EU vyhodí za rok až 180 kg potravín! Preto sme pre našich zákazníkov pripravili prehľad najčastejšie vyhadzovaných potravín, tipy a rady ako tieto potraviny správne skladovať, aby sa predchádzalo ich plytvaniu. To si osobne mohli vyskúšať i deti v rámci našich kurzov varenia priamo v obchodnom dome IKEA.