12. 12. 2022 Filantropia

Darovací utorok pomohol desiatkam neziskoviek. Na dobré veci sa vyzbieralo 91-tisíc eur

Chuť ľudí pomáhať na Slovensku rastie. Počas dňa dobrých skutkov #GivingTuesday sa na dobročinné projekty podarilo vyzbierať výnimočnú sumu 91-tisíc eur. Podľa údajov Nadácie Pontis, ktorá je ambasádorom sviatku darovania na Slovensku, je to o 80 percent viac ako vlani.

„Napriek tomu, že máme za sebou ako spoločnosť tri roky, ktoré poznačili ťažké krízy, počet ľudí, ktorí na Slovensku darujú, pomaly stúpa. Iniciatívy ako #GivingTuesday dokazujú, že súdržnosť a ochota sú v našej krajine stále prítomné,“ povedal Michal Kišša, výkonný riaditeľ Nadácie Pontis.

Veľká časť financií sa vyzbierala prostredníctvom portálov Darujme.sk, Donio.sk a LudiaLudom.sk, cez ktoré darcovia poslali na dobré projekty takmer 44-tisíc z celkových 91 700 eur. Zvyšnú čiastku tvoria zaregistrované firemné dary a dary, ktoré posielali jednotlivci neziskovkám priamo. „Mnoho organizácií podporili ľudia v rámci #GivingTuesday ešte pred 29. novembrom, kedy sa sviatok dobra konal, alebo tesne po ňom. Ak do výsledku zarátame aj tieto dary, výsledná vyzbieraná suma sa vyšplhá na 168-tisíc eur,“ doplnil M. Kišša.

Do dňa darovania sa pritom zapojilo 144 neziskoviek, ktoré každý deň zlepšujú Slovensko. „Polovica zo zapojených pomáhajúcich organizácií nežiadala len o finančnú pomoc, ale aj o dobrovoľníkov, know-how či materiálne dary, ako školské pomôcky, potraviny, oblečenie, knihy alebo dokonca staršiu elektroniku,“ vysvetlil M. Kišša.

Aj obdarovaní sa môžu stať darcami

Sviatok dobrých skutkov neziskovkám pomohol. Organizácia muskulárnych dystrofikov bude vďaka nemu môcť zakúpiť zariadenie očnej navigácie pre ľudí s ALS, ktoré im pomôže komunikovať s okolím. Hospic Milosrdných sestier v Trenčíne je zase o niečo bližšie k oprave výťahu, bez ktorého nemôžu fungovať.

Viacero dobrých skutkov naraz sa podarilo prepojiť Centru rodiny z bratislavskej Dúbravky. „Naša organizácia je počas #GivingTuesday vždy prijímateľom dobrých skutkov a darov, avšak tento rok sme aj my urobili dobré skutky – navarili sme spolu s dobrovoľníkmi polievku pre ľudí bez domova pre inú neziskovú organizáciu a darovali sme veselé ponožky trom triedam Gymnázia Bílikova, ktoré sa najviac zapojili do dobrovoľníckych aktivít,“ opísala Alžbeta Šporerová, riaditeľka Centra rodiny.

Zoznam všetkých zapojených neziskoviek je na webe Givingtuesday.sk ešte stále k dispozícii, aby im ľudia mohli pomôcť i v nasledujúcich mesiacoch.

Organizovali zbierky, adoptovali šeky a piekli pre dobrú vec

Do iniciatívy sa zapojilo aj 45 firiem a 9 samospráv. Dobré skutky sa diali celkovo v 51 mestách a obciach od Michaloviec až po Bratislavu a populárnou aktivitou boli zbierky šatstva či potravín.

„Vďaka #GivingTuesday v Prešove pomôžeme deťom, seniorom i onkologickým pacientom. V jednotlivých balíčkoch nájdu zabalené najmä teplé čiapky, šály a rukavice na zimu, ale nechýbali ani sladkosti, ktoré na Mikuláša potešili malých i veľkých,“ vymenovala Jana Zakarovská z prešovskej samosprávy a vysvetlila, že zbierka prinesie v Prešove radosť 160 deťom s autizmom, vyše sto ľuďom bez domova, 150 onkologicky chorým a viac ako 400 seniorom. „Balíčky počas decembra postupne doručíme tým, ktorí to najviac potrebujú.“

Firmy v dobročinnosti nezaostávali. Trenčiansky závod Adient napríklad vymyslel iniciatívu Adoptuj si šek, vďaka ktorej zamestnanci vypomohli rodinám v núdzi uhradiť šeky vo výške viac ako 1200 eur. V DXC Technology Slovakia zase zamestnanci piekli koláče, ktoré si ich kolegovia mohli kúpiť. Výťažok z akcie putoval organizácii Bátor Tábor, ktorá sa venuje vážne chorým deťom.

Obchodný reťazec Tesco pomáhal tiež. „Tesco spolu so zákazníkmi zlepší Vianoce tisícom ľudí v núdzi, venuje im takmer 80 ton potravín v hodnote 200-tisíc eur. Pre zvýšený záujem o pomoc sme sa pri príležitosti #GivingTuesday rozhodli predĺžiť potravinovú zbierku do konca decembra,“ povedala Veronika Bush, riaditeľka komunikácie Tesca na Slovensku.

Firmy poskytli v rámci #GivingTuesday aj priame finančné dary. ČSOB banka napríklad vyčlenila 40-tisíc eur Detskej fakultnej nemocnici v Košiciach a Nadácii Detského kardiocentra.

O #GivingTuesday

Sviatok štedrosti #GivingTuesday je protipólom k dňom nákupného šialenstva Black Friday a Cyber Monday, ktoré „darovaciemu utorku“ predchádzajú. Idea vznikla v USA v roku 2012, odkiaľ sa za pár rokov rozšírila do vyše 150 krajín. Cieľom #GivingTuesday je pritom podporiť kultúru štedrosti a darovania nielen v jeden deň, ale počas celého roka.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.