Praktické tipy, ako na obsah na webe a ako s ním ďalej pracovať, keď ste neziskovka
Trápi vás vzhľad vašej webovej stránky? Ak tápete v tom, ako by mala vyzerať homepage, čo by malo obsahovať menu či ako pracovať ďalej s obsahom na webe, máme pre vás pár rád. Presne tejto téme sa totiž venoval náš posledný Pro bono webinár. Zamerali sme sa v ňom na prácu s webom, jeho štruktúrou, obsahom a následným využitím na ďalších kanáloch online a offline. Prečítajte si tipy našich dvoch školiteliek Sone Výhonskej z TULIP Solutions a Petry Konárikovej z Accace Slovensko.
Cieľ webu
Štruktúra webu by mala smerovať k plneniu jeho cieľov. V neziskovkách to štandardne býva získanie financií na ich činnosť alebo získavanie členov. Oba tieto ciele by sa mali komunikovať naprieč webom pomocou výziev na akciu pre návštevníkov. Smerujme k tomu návštevníkov už na titulnej strane.
- Najdôležitejšie informácie by mali byť poskytnuté čo najvyššie – už nad prehybom (teda miestom, ktoré návštevník zbadá ako prvé, kedy ešte nie je potrebné „scrollovať“ resp. posúvať sa myškou alebo klikať na inú podstránku).
- Prvky CTA („call to action“ – výzva k akcii) by mali byť vizuálne jasne oddelené od zvyšku obsahu. Dosiahne sa to pomocou farieb alebo veľkosti tlačidiel.
- Pokojne používajte viacero CTA na webe aj priamo na hlavnej stránke nad prehybom – napríklad výzvy ako: „Darujte nám 2 %“, „Prispejte“, „Darujte hneď“, „Číslo účtu“, „Pridajte sa“, „Hľadáme dobrovoľníkov“ – sa môžu opakovať v tlačidlách, v texte alebo v menu – ale s mierou a vkusne.
- Menu: je to dôležitá súčasť webu a navigácie na ňom. Neskúšajte s menu experimentovať a neodporúčame ho ani skrývať. Ideálne menu má cca 5 položiek (kvôli prehľadnosti) a nachádza sa na hornej lište na každej stránke webu (v minulosti bývalo posadené aj vertikálne naboku, stále je v poriadku takéto menu používať).
Štandardne by bolo vhodné, aby menu obsahovalo tieto základné položky:
- Služby (alebo Produkty/Naša činnosť a podobne) – popis toho, čo vaše združenie ponúka.
- O nás (alebo O neziskovke/Kto sme/Náš tím) – predstavenie združenia, jeho členov, základnej činnosti a kontaktných údajov.
- Kontakt – kontaktný formulár alebo samostatná stránka s detailnými kontaktnými údajmi. Pokojne sa tu môžu opakovať rovnaké podrobnosti ako v sekcii O nás. Teda adresa, e-maily, telefónne čísla, IČO, bankové spojenie atď. Google preferuje webové stránky s jasným pozadím, vyžaduje sa, aby z webu bolo jasné, kto za ním stojí. Kontaktné údaje sú preto dôležité nielen pre návštevníkov, ale aj z pohľadu vyhľadávačov, a teda SEO.
- Blog (alebo Články/Novinky) – sekcia, kde pravidelne tvoríte hodnotný obsah pre čitateľov (viac o blogu nižšie).
- Výzva k prispeniu – „Darujte nám 2 %“, „Prispejte“, „Darujte hneď“, „Číslo účtu“, „Pridajte sa“, „Hľadáme dobrovoľníkov“ – čokoľvek z týchto výziev môžete dať priamo do menu.
Príklad CTA prvkov na webe Človek v ohrození:
Tipy na obsah „nad prehybom“
Okrem menu je prvým obsahom, s ktorým sa návštevník webu stretne, čokoľvek, čo umiestnite nad prehyb stránky. Už roky sa neodporúča používanie pohyblivých bannerov (tzv. „carousel“). Z rôznych štatistických meraní a UX prieskumov totiž vyplýva, že sú neúčinné. Napriek tomu ich mnoho webov stále využíva. Odporúčali by sme vám od nich upustiť.
Ideálne je na úvod webu aspoň jednou vetou zhrnúť, čím sa združenie zaoberá. Každá činnosť by mala byť vysvetliteľná jednou vetou. Využite ju hneď v úvode, lebo nie každý návštevník, ktorý sa k vám na web dostane, tam ide cielene. Edukujte ho preto o tom, kto ste a čo robíte tak, aby to bolo hneď jasné.
Príklad jednoduchého vysvetlenia činnosti OZ Free-food:
Tvorba obsahu
Obsah na jednotlivých podstránkach by mal byť vystavaný na základe logiky, že najdôležitejšie informácie sú zobrazené najvyššie. Opakujte aj tlačidlá s výzvou na akciu („Prispejte nám“, „Pridajte sa k nám“).
Obsah na blogu je samostatnou kapitolou. Je potrebné ho napĺňať pravidelne a hodnotnými článkami. Píšte o tom, čo považujete za prínosné pre vašu cieľovú skupinu, nie to, čo im chcete povedať, ale čo si myslíte, že by chceli čítať.
Ako na to prísť? Vytvorte si persóny. Persóna je imaginárny človek, ktorého si budete predstavovať, keď budete písať článok. Predstavte si, že ho píšete len pre ňu/pre neho. Vystavajte si persónu na základe vašich skúseností s vašou cieľovou skupinou. Persóna je totiž akýsi dokonalý reprezentant cieľovej skupiny.
Kto je vaša persóna?
- Personalistka vo firme? V tom prípade ju asi zaujíma zamestnanecká legislatíva, program a produkty, ktoré ponúkate pre firmy, ako sa do vašej činnosti môžu zapojiť jednorazovo veľké skupiny zamestnancov, ak by chceli užitočný teambuilding a podobne. Uveďte určite aj príklady spoluprác s firmami, ktoré máte.
- Študentka s množstvom voľného času? Píšte o tom, aké priateľstvá našli vaši dobrovoľníci v združení, ukazujte spoločné aktivity, píšte o tom, kto vám v tíme chýba, ako meníte svet k lepšiemu alebo ako dobrovoľníctvo pomáha mladým úspešne sa zamestnať.
Ako ďalej pracovať s týmto obsahom?
Tvorba obsahu na web či príprava článku na blog si vyžadujú čas a kreativitu. V neziskovkách ide neraz o jedného a toho istého človeka, ktorý sa stará o chod organizácie aj o marketingové aktivity. Ak sa vám však podarilo rozbehnúť blog či vytvoriť článok, tento obsah viete šíriť ďalšími spôsobmi a kanálmi.
1. PR
Článok viete upraviť do formy vhodnej pre médiá či PR správu. Na vašu prebiehajúcu kampaň, zbierku či inú aktivitu tak môžete upozorniť aj regionálne alebo celoplošné médiá. Môžete sa, napríklad, spojiť s konkrétnym redaktorom/redaktorkou a ponúknuť im obsah (rozhovor, unikátny článok).
2. Sociálne siete
Nemusíte byť prítomní na každej sociálnej sieti. Zvoľte si tú sieť, ktorá má pre vašu neziskovku najsilnejší dosah a myslite na to, že čo sieť, to rôzne formy obsahu, ktorý je vhodné tvoriť a publikovať. Najdôležitejšie však je, aby ste boli autentickí.
Príklad použitia nového formátu sociálnej siete Instagram útulkom Tuláčik:
3. Ambasádori
Pod ambasádormi si možno na prvé počutie predstavíte známu osobnosť alebo influencera, čo je absolútne správne. Oslovte človeka, o ktorom viete, že má nielen veľký dosah, ale najmä vzťah k tomu, čomu sa venuje práve vaša neziskovka. Určite vás rád/rada podporí a pomôže šíriť vašu misiu pomáhať.
Príklad ambasádora, známej osobnosti – Sajfa pre Človeka v ohrození:
Nezabúdajte však na to, že tým najlepším ambasádorom vašej neziskovky ste vy sami (employer branding). Nebojte sa byť v tomto smere aktívni, inšpirujte sa inými zástupcami neziskoviek a prepojte sa spolu aspoň vo virtuálnom priestore. Či už je to LinkedIn, Facebook alebo Instagram, vyberte si kanál, ktorý je vám najbližší. Ak neviete, ako začať, existuje množstvo jednoduchých a bezplatných tipov a návodov.
Príklad ambasádora, zamestnanca – Soňa pre Pontis a TULIP + Accace na LinkedIne:
Obsah článku je skráteným prepisom Pro bono webinára Nadácie Pontis, určeného pre neziskovky. Webinár sa venoval úplným základom tvorby obsahu a viedli ho marketingová špecialistka spoločnosti TULIP Solutions Soňa Výhonská a marketingová manažérka spoločnosti Accace Slovensko Petra Konáriková.
Tento článok vznikol v rámci programu expertného dobrovoľníctva Tréningy Pro Bono.
Za poskytnutie know-how ďakujeme firme
Autorky článku: Soňa Výhonská a Petra Konáriková