Achim Lohrie, Tchibo: Dbáme na kvalitu, ale aj na život výrobcov
Spoločnosť Tchibo sa zameriava nie len na chuť svojej kávy, ale aj na ochranu životného prostredia či zlepšenie podmienok pestovateľov.
![](https://www.old-nadaciapontis.sk/data/article/3073/image/guatemala-achim-lohrie.jpg)
Achim Lohrie pôsobí od roku 2006 ako riaditeľ pre zodpovedné podnikanie spoločnosti Tchibo so sídlom v nemeckom Hamburgu. Je zodpovedný za rozvoj programu Future Needs Heritage (Budúcnosť potrebuje dedičstvo), ktorý zahŕňa environmentálnu a spoločenskú zodpovednosť, firemné občianstvo, manažérsku integritu a dobré spravovanie spoločnosti. Zasadzuje sa tiež o rozširovanie vedomostí pestovateľov kávy a bavlny s cieľom zvyšovania výnosov ekologickým spôsobom pestovania. Achim Lohrie v spolupráci s Nemeckou spoločnosťou pre medzinárodnú spoluprácu GIZ, prišli s programom WE-Worldwide Enhancement of Social Quality na zlepšenie pracovných podmienok v nepotravinárskej výrobe. Na CEE CSR Summit-e bude hovoriť, ako je možné transformovať tradičný biznis a prejsť na jeho trvalo udržateľný model – v tomto prípade na pestovanie a produkciu kávy.
Pri zmienke o Tchibe ľuďom zvyčajne zíde na um šálka dobrej kávy. Je zaujímavé, že ponúkate udržateľne pestovanú kávu a zároveň férové ceny a pracovné podmienky pre pestovateľov. Prečo ste do svojej ponuky pre zákazníkov takúto kávu zaradili a aký podiel má udržateľne pestovaná káva na celkovom množstve kávy, ktorú predávate?
Kávu máme veľmi radi a naším zákazníkom ponúkame kávu výbornej kvality už vyše šesťdesiat rokov. Aby sme si boli istí, že tento štandard budeme vedieť dodržiavať aj v budúcnosti, nezameriavame sa len na chuť kávy. Angažujeme sa aj v ochrane životného prostredia a snažíme sa zlepšiť životné podmienky pestovateľov kávy a ich rodín v rovníkovom „kávovom páse“.
V podnikaní sa snažíme dosiahnuť stopercentnú udržateľnosť, preto je naším strednodobým cieľom ponúkať len kávu, ktorá sa pestuje v súlade s ekologickými, sociálnymi a ekonomickými normami a ktorá zabezpečí pestovateľom kávy a ich rodinám trvalé živobytie. Vnímame to ako jediný spôsob, ako aj z dlhodobého hľadiska garantovať dostupnosť kvalitnej surovej kávy.
Spolupracujme so všetkými medzinárodne uznávanými normalizačnými organizáciami, medzi ktoré momentálne patria Rainforest Alliance, Fairtrade, UTZ Certified a organizácie spájané s európskou značkou pre biopotraviny. Prijali sme základné zásady etického kódexu Asociácie 4C, organizujeme pestovateľov kávy a zvyšujeme ich povedomie o výhodách udržateľného pestovania kávy. V roku 2014 bolo približne 35 % našej kávy dopestovanej udržateľným spôsobom.
Vo svojich obchodoch ponúkate aj spotrebný tovar. Na svojej webovej stránke uvádzate, že v procese výroby – od suroviny až po finálny výrobok – dodržiavate prísne sociálne a ekologické pravidlá. Na čo konkrétne si dávate pozor?
Sme presvedčení, že obchodný úspech by nikdy nemal byť na úkor ľudí a prírody, preto sa trvalo snažíme zlepšovať pracovné podmienky v továrňach, ktoré vyrábajú výrobky pre Tchibo. Náš kódex sociálneho a ekologického správania je základným kameňom všetkých našich obchodných vzťahov a od roku 2006 je aj neoddeliteľnou súčasťou všetkých kúpnych zmlúv. Stanovuje minimálne požiadavky na sociálne a ekologické štandardy vo výrobe nášho spotrebného tovaru. Sú v ňom pevne zakotvené aj sociálne a právne požiadavky, ako je ochrana zdravia zamestnancov a prírodných zdrojov.
Darí sa vám vždy zabezpečiť slušné podmienky na prácu a aj adekvátnu plácu?
Aj keď pravidelne vykonávame nezávislé sociálne audity s cieľom zistiť, či sa požiadavky kódexu dodržiavajú, zistili sme, že ich efektívnosť je obmedzená, pretože ide len o kontroly momentálneho stavu, ktoré dokážu odhaliť len najviditeľnejšie porušenia. Aby sme dosiahli dlhodobé a efektívne zlepšenie a posilnili pracujúcich, čoraz viac sa sústreďujeme na školenia v továrňach prostredníctvom nášho programu kvalifikácie dodávateľov WE (Svetové zlepšenie sociálnej kvality).
Čo si máme pod programom kvalifikácie dodávateľov predstaviť?
Program presadzuje dialóg medzi partnermi tým, že k jednému stolu privádza manažérov, zamestnancov a kupcov, aby spoločne prišli s riešeniami pre zlepšenie pracovných podmienok. K dnešnému dňu sa na kvalifikačných opatreniach zúčastnilo alebo program WE absolvovalo 320 výrobcov.
Výrobky, ktoré ponúkame, musia spĺňať celý rad požiadaviek; musia byť dobrej kvality, moderné a trvácne. Kvalita pre nás znamená aj zodpovedný výber zdroja surovín, napríklad bavlny alebo dreva. Náš záhradný nábytok z tropického a boreálneho tvrdého dreva vyrábame len z dreva s certifikátom FSC®, ktoré pochádza zo zodpovedne spravovaných lesov. To isté sa týka aj väčšiny našich výrobkov z papiera. Neustále zvyšujeme podiel zodpovedne dopestovanej bavlny v našich textíliách. V roku 2014 predstavovala zodpovedne dopestovaná bavlna približne 70 % našich textílii z bavlny alebo s podielom bavlny. Preto spolupracujeme s partnermi, ktorí pôsobia na celosvetovej úrovni a snažia sa dosiahnuť prechod od tradičného k zodpovednému pestovaniu bavlny, napríklad Textile Exchange, Better Cotton Initiative alebo Cotton made in Africa.
Majú ľudia z regiónu strednej a východnej Európy záujem o udržateľne pestovanú kávu alebo výrobky z ekologických materiálov?
Podľa prieskumu agentúry Nielsen si v roku 2014 (Globálny prieskum firemnej sociálnej zodpovednosti agentúry Nielsen 2014) za posledných šesť mesiacov kúpilo výrobok alebo službu od sociálne zodpovednej firmy 43 % slovenských spotrebiteľov. 47 % spotrebiteľov na Slovensku povedalo, že sú ochotní priplatiť si za výrobky alebo služby od firiem, ktoré sa hlásia k pozitívnemu sociálnemu a ekologickému vplyvu. Štyria z desiatich slovenských spotrebiteľov si kontrolujú obal, aby si overili, že výrobok vyrobila takáto firma.
Ako je to na Západe? Zaostávame za inými krajinami?
Tieto výsledky sú v súlade s prieskumom, ktorý si urobila firma Tchibo v roku 2014 s cieľom zmerať vnímanie udržateľnosti našej značky v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Poľsku a Českej republike. Z výsledkov je zjavné, že na všetkých trhoch je udržateľnosť relevantným faktorom pri kúpe, aj keď jej chápanie sa krajina od krajiny líši. Kým zákazníci v Nemecku, Rakúsku a Švajčiarsku si spájajú udržateľnosť s ekológiou, v Poľsku a Českej republike kladú dôraz na ekonomický rozvoj a ochranu budúcnosti.
Podľa našej skúsenosti sa povedomie a záujem o tému udržateľnosti – na strane spotrebiteľov i obchodníkov – zvyšuje z východu na západ a z juhu na sever.
Prečo si myslíte, že sú občania strednej a východnej Európy skeptickejší voči tejto téme – možno aj v porovnaní s nemeckými zákazníkmi?
Spotrebiteľov, a to nielen v regióne strednej a východnej Európy, mätie veľké množstvo rozličných značiek, ktoré sa na udržateľných výrobkoch nachádzajú. Udržateľnosť je komplexná téma a kritériá udelenia tej ktorej značky možno nie sú vždy transparentné.
Z tohto dôvodu Tchibo venuje obrovské úsilie komunikácii so spotrebiteľom a vytváraniu povedomia spotrebiteľov o zodpovednej spotrebe. Rozhodnutia, ktoré zákazníci robia pri kúpe, udávajú tempo, akým prijímame opatrenia súvisiace s udržateľnosťou na našej ceste k stopercentne udržateľnému podnikaniu. Aby sme im pomohli s informovaným rozhodovaním pri kúpe výrobkov, jasne označujeme udržateľné výrobky, podávame informácie spôsobom pre spotrebiteľa prijateľným a zabezpečujeme k nim ľahký prístup. Našich predajcov z obchodov Tchibo školíme tak, aby vedeli zákazníkom poradiť aj v otázkach udržateľnosti, a komunikujeme všade tam, kde zákazník hľadá informácie: na výrobku, na webovej stránke, v časopisoch alebo v sociálnych médiách.