Čo majú spoločné Willy Wonka a jeho továreň na čokoládu s redukciou nadmerných odpadov?
...alebo inšpiratívne príbehy z obehových (circular) ekonomík (1. časť)
Spolu so zmenou užívateľských preferencií a tiež životného štýlu obyvateľstva v poslednej dekáde prichádza i nutnosť radikálnej zmeny existujúceho ekonomického modelu. Nedostatok potravín, nekontrolovateľne rastúce množstvo odpadov, či neustále znečisťovanie prostredia tlačí ekonomiky preč od zaužívaného lineárneho systému (vyrobiť – spotrebovať – zlikvidovať). Najhorúcejšou témou v oblasti udržateľného rozvoja sa tak stáva problematika obehovej (circular) ekonomiky. O tom, že s odpadom možno nakladať efektívne, alebo ho prípadne vôbec neprodukovať svedčia aj nasledovné inšpiratívne príklady, ktoré sa venujú obalovému priemyslu.
Nahé potraviny alebo Original Unverpackt
Nebaví vás už každodenné vynášanie smetí? Vyhadzujete zvyšky potravín len preto, že ste si museli v supermarkete zakúpiť príliš veľké balenie? Máte často problémy so skladovaním potravín kvôli ich nadrozmerným obalom? Berlínske ženské duo v zložení Sara Wolfová a Milena Glimbovská sa zamyslelo nad podobnými otázkami a prišlo s revolučným nápadom. Čo tak to skúsiť bez obalov? Riešenie všetkých otázok nakoniec poskytol ich inovatívny projekt pod názvom Original Unverpackt (v slovenskom preklade Originálne nezabalené).
Nemecký potravinársky reťazec Original Unverpackt (OU), ktorý má sídlo v berlínskej štvrti Kreuzberg dnes ponúka tzv. nahé potraviny z celého sveta. Ako tvrdí portál dailymail.co.uk, v uvedenom supermarkete si bez obalov a dokonca v organickej kvalite možno zakúpiť celú škálu produktov vrátane mletej kolumbijskej kávy, gréckeho olivového oleja, cestovín, korením, kečupu, ale i pleťového krému či čistiacich prostriedkov. Myšlienka celého projektu je veľmi jednoduchá a pre zákazníka pomerne nenáročná. Ako informuje theguardian.com, stačí ak si so sebou prinesiete vlastné prepravky, krabičky, fľaše či textilné tašky. Všetky spomínané prenosné obaly sa na začiatku vášho nákupu odvážia a vy môžete smelo nakupovať. Po ukončení nákupu sa ich hmotnosť od celkovej váhy nakúpeného tovaru odpočíta a zákazníci tak zaplatia iba za čistú váhu nakúpených potravín a drogistických výrobkov.
Znie to fajn? To nie je všetko! Podľa portálu dailymail.co.uk si do vlastného pohára či fľaše môžete načapovať dokonca pivo či víno. Okrem iného tak pri pečení napríklad bábovky či slivkového koláču môžete zakupovať suroviny priamo podľa hmotnostných údajov uvedených v recepte. Zbohom plytvanie!
Aká je však filozofia tejto potravinárskej revolúcie, ktorá sa prezentuje pod názvom Original Unverpackt? Podľa domovskej webovej stránky OU skončí iba v Nemecku na smetisku až 16 miliónov ton odpadu vzniknutého z obalových materiálov. Napriek tomu, že mnohí kupujúci sú si vedomí tohto ekologického problému, nemajú v supermarketoch často na výber a musia kupovať potraviny v obaloch na jedno použitie. Podľa zakladateliek OA, Wolfovej a Glimbovskej, predaj potravinárskych a drogistických produktov na váhu donúti zákazníkov zamyslieť sa nad množstvom, ktoré dokážu reálne spotrebovať. Ich projekt tak možno považovať za inšpiratívny v boji proti plytvaniu s potravinami.
Podľa portálu dailymail.co.uk je predaj tzv. nahých potravín a kompletné vyradenie plastových obalov tiež formou environmentálnej prevencie, ktorá je v anglickej literatúre známa pod názvom precycling. Jedná sa vlastne o opačný prípad k recyklácii, kedy sa firmy a domácnosti snažia vyhnúť používaniu vecí, ktoré produkujú odpad, čím následne nemusia recyklovať. Jednoduchým príkladom je používanie vlastnej tašky na nákupy, čím zabránite tomu, aby dodatočné desiatky plastových igelitových tašiek končili na skládkach odpadu.
Napriek tomu, že myšlienka predávania potravín a kozmetických produktov bez obalov nie je úplne nová, o úspechu projektu OA svedčia aj finančné prostriedky vo výške vyše 100 000 eur, ktoré sa im podarilo získať od investorov počas ich 40-dňovej internetovej kampane. Medzi podobné projekty patrí napríklad In.Gredients v americkom štáte Texas, Granel v španielskej Barcelone, Effecorta v talianskom meste Capannori či Bezobalu v susednom Česku.
Ako by potraviny zabalil Willy Wonka?
Vypili ste práve pohárik džúsu alebo zjedli jogurt? Zostali vám v rukách nadbytočné obaly? Ak chcete ochrániť životné prostredie od narastajúceho odpadu, tak ich zjedzte! Aspoň tak by to mohlo fungovať, keby potraviny balil Willy Wonka v jeho továrni na čokoládu. Je to však v dnešnom svete stále len ilúzia? Vôbec nie! Práve jedlé obaly sú totiž ďalšou možnosťou, ako v budúcnosti vyriešiť hneď dva kľúčové svetové problémy, a to nedostatok potravín a nadmerné množstvo odpadu. Skôr však než si dáte prázdny kartón od mlieka či bublinkovú fóliu na večeru, prečítajte si nasledovné riadky venujúce sa jedlým obalom.
O tom, že obalový priemysel robí pokroky míľovými krokmi svedčí i projekt Wikipearl, ktorého autorom je harvardský profesor a inžinier biomedicíny, David Edwards. Ako informuje portál theguardian.com, pod obalom Wikipearl si možno predstaviť mäkkú, trvanlivú a najmä jedlú membránu vyrábanú z prírodných častíc, ktorými sú napríklad šupky z ovocia. Príroda tak sama poskytuje materiál na výrobu biologicky rozložiteľných obalov, ktoré sú s jedlom v symbióze a tiež sú šetrné k životnému prostrediu.
Spoločnosť Wikifoods prostredníctvom technológie Wikipearl vyrába bezplastové obaly pre celú škálu produktov od jedla až po nápoje. Táto firma sídliaca v americkom meste Cambridge v Massachusetts, spolupracuje napríklad s organickou mliekarňou Stonyfield, ktorá túto inovatívnu technológiu aplikuje pri výrobe jogurtov. Frozen Yogurt Pearls, ako sa tieto produkty volajú, tak vyzerajú ako kopčeky zmrzliny zabalené v membránach z kokosu, jahôd, banánu a pod.
Pohár ako dezert
Iným príkladom je start-up spoločnosť Loliware so sídlom v New Yorku, ktorá vyrába širokú škálu jedlých pohárikov na pitie. Podľa domovskej stránky tejto spoločnosti sú tieto štýlové farebné poháriky vyrobené z agaru (rastlinná želatina) a možno ich po vypití nápoja zjesť alebo bezproblémovo skompostovať. Ich využitím tak môžete obohatiť každú firemnú či domácu akciu a zároveň ochrániť životné prostredie pred zbytočným plastom. S nápojmi úzko súvisí i zaujímavý koncept jedlých fliaš na vodu Ooho.
Stereotyp a peniaze sú vždy problém
Rovnako ako väčšina novodobých inovačných technológií i jedlé obaly sú stále veľmi drahé a ich vynálezcovia ich majú problém aplikovať na širokú škálu bežne používaných produktov. Okrem iného sa tieto obaly rovnako ako projekty supermarketov bez obalov stretávajú s problémami hygienických štandardov či psychologickými bariérami zákazníkov. Napriek spomínaným negatívam sú však veľkou inšpiráciou a tiež výzvou pre budúce kroky v oblasti udržateľného rozvoja.
Ak sa chcete dozvedieť o obehovej (circular) ekonomike viac a priamo z úst odborníkov, príďte na najväčšiu konferenciu o zodpovednom podnikaní v strednej a východnej Európe CEE CSR Summit. Registrujte sa ešte dnes na www.cee-csr-summit.eu.
Autorkou je Tatiana Čaplová, stážistka v tíme zodpovedného podnikania Nadácie Pontis