Plzeňský Prazdroj: Veľké firmy by mali byť hnacím motorom zmien v spoločnosti
Spoločnosť sa cestou zodpovedného podnikania vybrala už pred rokmi.
Ťažko skúšanému gastro sektoru počas pandémie ochorenia COVID-19 ukážkovo pomáhala spoločnosť Plzeňský Prazdroj Slovensko. Za tieto aktivity si vyslúžili ocenenie Via Bona Slovakia v kategórii Férový hráč na trhu. O tom, na ktoré aktivity sú najviac hrdí, a aj o tom, aké sú ich ďalšie výzvy v oblasti zodpovedného podnikania, sme sa rozprávali s Martinom Grygaříkom, obchodným riaditeľom a podpredsedom predstavenstva spoločnosti Plzeňský Prazdroj Slovensko.
V súťaži Via Bona Slovakia ste zvíťazili v kategórii Férový hráč na trhu. Čo pre vás zisk tohto ocenenia znamená?
Z pohľadu piva sme v HoReCa segmente na slovenskom trhu lídrom. S našimi obchodnými partnermi sme prakticky v nepretržitom kontakte a snažíme sa im byť nápomocní, pokiaľ je to v našich silách. A práve zmysluplnosť našej pomoci potvrdzuje aj ocenenie Via Bona Slovakia, ktoré sme za tieto aktivity obdržali, a ktoré si nesmierne vážime. Je pre nás veľkým záväzkom aj do budúcna, ale zároveň aj potvrdením toho, čo dlhodobo rozvíjame a ako pristupujeme k slovenskému trhu.
Ocenenie ste získali za ukážkovú pomoc svojim odberateľom v gastro sektore počas pandémie ochorenia COVID-19. Na ktorú zo svojich aktivít ste najviac hrdí?
V podpore gastrosektora pokračujeme prakticky neustále. Za posledné týždne v čase lockdownu sme pomáhali napríklad tým, že väčšina našich partnerských podnikov, ktoré mali aspoň výdajné okienko, dostala od nás na podporu výdaja alebo donášky balené pivo i nealko zdarma. V snahe predísť dramatickému dopadu na pohostinstvá a celý segment čapovaného piva sa celý čas snažíme, aby čo najviac prevádzok zostalo otvorených.
Čo sa ale rozsahu týka, do histórie Prazdroja sa jednoznačne zapíše jedinečná kampaň Prvé na Prazdroj, ktorú sme spustili medzi prvou a druhou vlnou. Jej cieľom bolo posilnenie motivácie spotrebiteľov vrátiť sa do prevádzok. V rámci kampane sme v 4 000 podnikoch po celom Slovensku k prvému čapovanému pivu dali ľuďom druhé na náš účet. Išlo vôbec o jednu z najväčších spotrebiteľských aktivácií v gastro sektore na Slovensku.
Podarilo sa vďaka vašim aktivitám zachrániť podniky pred zatvorením?
Presné číslo je pomerne ťažké zadefinovať, nakoľko do hry vstupuje viacero premenných. Sme však presvedčení, že naše aktivity napomohli tomu, že približne 90 % našich prevádzok je stále schopných v nejakej forme fungovať. Dokonca máme aj takých partnerov, ktorí počas obmedzení dokázali situáciu využiť a svoje kapacity investovali do rozšírenia terás, ale napríklad aj do zveľadenia interiéru. Práve vlani sme prišli na Slovensko s tzv. heartcore pubmi. Ide o jednoduchšie brand puby, ktoré sú zárukou kvalitného piva, servisu a príjemného prostredia. Som veľmi rád, že na Slovensku máme partnerov, ktorí tomuto konceptu veria a chcú spoločne s nami posunúť úroveň gastra zasa o kus dopredu.
Aké sú vaše ďalšie ciele/výzvy v zodpovednom podnikaní?
Plzeňský Prazdroj Slovensko sa cestou zodpovedného podnikania vybral už pred rokmi. Máme ho pevne ukotvené v našich hodnotách, a aby sme to jasne zadeklarovali nielen vnútri našej spoločnosti, ale aj navonok, prijali sme vlani verejný záväzok v podobe novej stratégie udržateľnosti. Tá definuje naše ambície do roku 2030. Sme totiž presvedčení, že veľkí hráči by mali byť akýmsi hnacím motorom zmien, ktoré budú formovať našu spoločnosť tak, aby sme uchovávali hodnoty a dedičstvo našich predkov aj pre budúce generácie.
Mimoriadne silnou témou sú pre náš segment obaly, ale aj úspora energií vo výrobe a logistike. Významne sa nás týka aj tzv. alkoholová zodpovednosť, na ktorú máme naviazaných hneď niekoľko programov, ako Promile Info alebo Rešpektuj 18!. Pre zamestnancov zas vytvárame príležitosti, aby sa mohli realizovať vo firemnom dobrovoľníctve či pri lokálnej pomoci komunitám a aby cítili svoj osobný prínos k zlepšeniu.
Vieme totiž, že každá, aj tá najväčšia zmena, sa začína konkrétnymi krokmi jednotlivcov. Naši zamestnanci sú toho príkladom a inšpirujú nás, aby sme nepoľavovali v našich ambíciách naplniť ciele, ktoré sme si stanovili. Navyše, veríme, že aj ľudia začínajú čoraz viac oceňovať, keď sa firmy aktívne venujú ochrane životného prostredia a dôležitých tém v spoločnosti.