24. 11. 2014 Zodpovedné podnikanie

Max Skolnik: Hodnota pro bono dobrovoľníctva je takmer desaťnásobná

Šéf washingtonskej pobočky americkej Nadácie Taproot hovorí o tom, prečo by sa firmy mali venovať pro bono.

Firmy v súčasnosti čelia mnohým výzvam, aj preto sa firemná filantropia a zodpovedné podnikanie neustále vyvíjajú. Zamestnancom chýba pocit zmysluplnosti a angažovanosť v práci. Oddelenia ľudských zdrojov hľadajú možnosti ako prilákať talentovaných ľudí a tých najlepších si potrebujú udržať. Firmy vytvárajú programy podporujúce profesionálny rast a rozvoj líderstva. Hľadajú možnosti pre inovácie a  nové trhové príležitosti. Mnohé firmy podporujú komunity, v ktorých pôsobia, ale dopad ich investície je otázny. Reputácia je pre firmy kľúčová. Mnohé firmy by chceli by viac podporovať neziskové organizácie, no klesajúce rozpočty im to neumožňujú. Pro bono služby ponúkajú odpoveď na mnohé tieto výzvy, a to tým, že oproti klasickej filantropii nie sú pre firmu len nákladom, ale novou príležitosťou na rozvoj.

Robte pro bono

Pro bono pochádza z latinského výrazu pro bono publico a znamená pre verejné dobro. Označujeme ním profesionálne služby poskytnuté bezplatne v prospech organizácií, ktoré slúžia spoločnosti. A práve o ňom hovoril šéf jednej z amerických pobočiek Taproot Foundation, Max Skolnik, počas Fóra: Od demotivácie k nadšeniu zamestnancov.

Viac ako klasické dobrovoľníctvo
Finančná podpora i klasické dobrovoľníctvo poskytuje pre neziskové organizácie potrebné zdroje. Vďaka dobrovoľníkom môžu neziskovky realizovať mnohé svoje programy či služby, inokedy dobrovoľníci pomôžu skrášliť či zveľadiť okolie. Dobrovoľníctvo s využitím zručností taktiež významne pomáha neziskovkám, napríklad v podobe prekladov či formou doučovania pre klientov. Na druhej strane, mnohé i tie najlepšie mimovládne organizácie však majú veľké medzery v organizačnom rozvoji, čo oslabuje spoločenský dopad ich práce. Zaseknú sa v realizácii svojich programov a inštitucionálny rozvoj je zúžený len na otázku prežitia organizácie. Pro bono poskytuje neziskovkám príležitosť prelomiť tento cyklus a sústrediť sa na svoj rozvoj.

Pro bono sa od ostatných foriem dobrovoľníctva odlišuje v tom, že zamestnanec pomáha v oblasti, v ktorej je profesionál. Strategický manažment, marketing, dizajn, IT, právo, líderstvo a ľudské zdroje, účtovníctvo, finančné analýzy, fundraising, architektúra a mnohé iné sú pre neziskovky potrebné, aby mohli zlepšiť svoje fungovanie. Ak budú mať k dispozícii možnosti, ako budovať svoje kapacity, tak budú lepšie vedieť získavať podporovateľov, rozširovať svoje služby, zvyšovať svoj dopad či inovovať svoj model.

Hodnota pro bono dobrovoľníctva je takmer desaťnásobná v porovnaní s klasickým dobrovoľníctvom (Zdoj: “The Dollar Valuation for Pro Bono Service”, CECP and The Taproot Foundation, 2009.)

Sila pro bono
Nad rámec pomoci komunite ponúka pro bono podľa Maxa aj tieto benefity pre firmu:
•    zamestnanci získavajú pocit zmysluplnosti, lebo vedia, že ich pomoc má skutočný prínos pre komunitu;
•    pro bono poskytuje príležitosti na líderstvo a rozvoj vďaka možnosti viesť tím na reálnom projekte;
•    prepájanie sektorov a tvorba nových projektov môže byť zdrojom inovácie;
•    manažéri pociťujú zlepšenie spolupráce naprieč oddeleniami či v komunikácii ako dôsledok dlhodobého pro bono dobrovoľníctva;
•    prehlbuje dopad pomoci komunite tým, že posilňuje neziskové organizácie;
•    pro bono umožňuje firme preukázať, v čom je naozaj dobrá, a tak posilňuje reputáciu.

Začnite  v malom
Ak vás pro bono zaujalo, ale obávate sa, že ľudia nebudú mať záujem zapojiť sa do dlhodobých projektov, začnite v malom. Jednou z možností je vyskúšať model, pri ktorom sa celá pro bono pomoc sústredí do jedného dňa. Takýto model pro bono môže byť pre firmu prvým krokom, lebo dokáže zapáliť zamestnancov vďaka intenzívnemu a zmysluplnému tímovému zážitku.

Počas jedného dňa môžete skúsiť:
1.    Rýchly koučing
Neformálne stretnutie medzi pro bono konzultantmi a predstaviteľmi neziskoviek. Výborne funguje v oblastiach ako ľudské zdroje, marketing a iné. Obyčajne trvá 2-3 hodiny.
2.    ScopeAthon
ScopeAthon je niekoľkohodinové podujatie, počas ktorého zamestnanci pomáhajú neziskovkám diagnostikovať ich problémy v organizačnom rozvoji a následne ich preložia do projektového rámca s akčným plánom, ktorý môžu následne využiť.
3.    Maratón/ HackAthon
Maratón je celodený pro bono program, počas ktorého zamestnanci firiem tvoria výstupy, ktoré adresujú vybraný problem neziskovej organizácie. Môže ísť napríklad o tvorbu loga, prípravu kampane, stratégiu a ďalšie.

Prezentácie Maxa Skolnika si môžete pozrieť tu:

Sila pro bono

Hodnota jedného pro bono dňa

Máte chuť zapojiť svojich zamestnancov do pro bono? Kontaktujte Moniku Broškovú z Nadácie Pontis, e-mail: monika.broskova@nadaciapontis.sk, mobil: 0917 889 790.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111