Nie je olej ako olej
Nezodpovedná produkcia palmového oleja ohrozuje dažďové pralesy, živočíchy ako orangutanov, ale aj nás.
Súčasný trh je závislý na využití palmového oleja. Nájdeme ho v mnohých výrobkoch: od margarínov, zmrzliny, instantných rezancov, čokolády, baleného chleba, drogérie, rúžov na pery až po biopalivá. Najväčšími spracovateľmi palmového oleja sú India, Čína a Európa.
Palmový olej sa pestuje v tropických častiach Ázie, Afriky či Južnej Ameriky. Malajzia a Indonézia sú podľa štatistiky WWF producentmi až 90 % svetových zásob tohto oleja. V týchto častiach sveta sa nachádzajú aj jedny z posledných dažďových pralesov, ktoré sú vyklčované a nahrádzané plantážami palmových polí. Nielenže tým prichádzame o najväčšiu zásobáreň kyslíka na svete a pestrý biodiverzitný systém, množstvo ohrozených druhov živočíchov, napríklad orangutanov, prichádza o svoje prirodzené prostredie a zvieratá následne hynú.
Poctivý olej od poctivých firiem
V snahe zabrániť týmto negatívnym dopadom sa zvyšuje záujem o nákup certifikovaného udržateľného palmového oleja. Ten zaručuje, že jeho výroba je ohľaduplná k životnému prostrediu.
Mnohé firmy vyžadujú od svojich dodávateľov plnenie environmentálnych kritérií tak, aby nedochádzalo k odlesňovaniu, expanzii do území bohatých na prírodné rašeliniská či ilegálnemu používaniu pôdy domorodého obyvateľstva bez upovedomenia lokálnych komunít. Všetko v zmysle dodržiavania ľudských práv a vytvorenia vhodných pracovných podmienok bez ilegálneho obchodovania a detskej práce.
Medzi spoločnosti, ktoré sa rozhodli ísť touto politikou a používať výlučne udržateľný olej patrí napríklad jeden z najväčších amerických predajcov potravín Safeway, ale aj Danone či Colgate-Palmolive. Medzi úspešných 100% používateľov udržateľného palmového oleja patria L’Oréal, Ecover, IKEA, REWE Group, Tesco, Coop Sweden a medzi nasledovníkov patria Haribo, Johnson&Johnson či Oriflame Cosmetics. Pre porovnanie Procter&Gamble či McDonald´s nakupuje len 13 % od certifikovaných producentov.
„Don´t palm us off“
Za udržateľné pestovanie palmového oleja sa zasadzuje viacero medzinárodných organizácií. Aktívne kampane WWF sa snažia poukazovať na vážnosť problému. The Forest Trust (TFT) pomáha spoločnostiam v sledovaní udržateľného dodávateľsko odberateľského reťazca z prvotných zdrojov. Významnú úlohu v sledovaní globálnych štandardov a aktivít podnikateľov zohráva švajčiarska asociácia Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Podľa jej poslednej štúdie spĺňa podmienky udržateľnosti menej ako polovica použitého palmového oleja vo svete.
Najnovšou správou v prospech realizácie týchto myšlienok je odsúhlasenie moratória v oblastiach s najvyšším výskytom rašelinísk pod záštitou High Carbon Stock Study. Zapojili sa do nej piati najväčší pestovatelia palmového oleja Asian Agri, IOI Corporation Berhad, Kuala Lumpur Kepong Berhad, Musim Mas Group a Sime Darby Plantation. Táto štúdia kladie dôraz na terénnu biomasu, zemné uhlie a sociálnu ekonómiu. Podpísaním Manifesta pre udržateľný palmový olej sa títo hráči zaviazali budovať transparentný odberateĺsko dodávateľský systém, urýchliť realizáciu politiky neodlesňovania a zachovať tak bohaté rašeliniská a podporovať zlepšenie sociálno-ekonomického prostredia komunít.
Článok pripravila Janka Mikudová, stážistka v tíme zodpovedného podnikania v Nadácii Pontis