Predaj etických výrobkov stúpa napriek tlakom recesie
Podľa novej správy vzrástol v roku 2012 predaj etických výrobkov o viac ako 12 %.
Údaje boli zverejnené v najnovšom vydaní správy Ethical Consumer Market, ktorá analyzuje dáta o predajoch v celej rade spotrebiteľských odvetví, vrátane jedla, cestovania a financií. Podľa týchto záverov vzrástol predaj etických jedál a nápojov o viac ako 36 % v roku 2012 v celkovej hodnote 10,16 miliárd libier. (Etické, resp. zodpovedné produkty nemajú škodlivý vplyv na ľudí, zvieratá ani životné prostredie. Zároveň sú pri ich výrobe zabezpečené dôstojné pracovné podmienky a férová mzda pre pracovníkov, pozn. red.)
Tento nárast nastal aj vďaka produktom Rainforest Alliance. Predaj čaju a kávy s touto certifikáciou vzrástol o 46 %. Na druhej strane však prišlo k miernemu poklesu, najmä v oblasti biopotravín, ktoré zaznamenali pád v predaji o 4 %, k zníženiu predaja o 1% prišlo aj v odevnom sektore.
Správa taktiež ukázala, že sektor „etického cestovania a dopravy“ vzrástol o 46 % na 4,5 miliárd libier, najmä kvôli zvýšenému predaju elektrických a hybridných vozidiel. Predaj týchto automobilov vzrástol o 157 % ako výsledok dostupnejších modelov áut.
Podľa riaditeľa Ethical Consumer Research Association, Roba Harrisona, trh s etickými výrobkami vykázal každoročne významný rast od vypuknutia recesie.
„Táto správa jasne ukázala, že nákup etických výrobkov nie je luxusom, ktorý si zákazníci vyberajú až v poslednom rade. Naopak, jedná sa o dôležitú, dlhodobú zmenu v spôsobe rozhodovania sa zákazníkov pri nakupovaní,“ uviedol Harrison pre portál edie.net.
Článok pripravil Martin Krupánszki, stážista v tíme zodpovedného podnikania/Nadácia Pontis