11. 01. 2023 Nadácia Pontis

Manuál na dobrý projekt: Ako naplánovať aktivitu na Naše Mesto?

Rozhodli ste sa, že sa ako organizácia prihlásite do Nášho Mesta, no nie ste si istí, ako čo najlepšie navrhnúť váš projekt? Aby sa vám i dobrovoľníkom pracovalo lepšie, zostavili sme pre vás mini manuál, na čo dať pri plánovaní aktivít pozor, na aké pomôcky a nástroje nezabudnúť, či ako stanoviť potrebný počet pomocných rúk.

Aké sú najčastejšie chyby pri plánovaní aktivity?

Nenechajte dobrovoľníkov len tak postávať

Častým problémom býva nedostatok pracovného náradia pre dobrovoľníkov. Obzvlášť pri kratších 3-hodinových aktivitách je dobré naplánovať ich tak, aby bola využitá každá minúta. Zatiaľ čo skupina dobrovoľníkov brúsi plot od hrdze, nenechajte ďalších dobrovoľníkov čakať so štetcom v ruke. Dobrovoľníci sa chcú cítiť užitoční, preto majte pre každého pripravenú činnosť a koordinátora, ktorý sa im bude venovať.

Málo času na dokončenie aktivity

Pri plánovaní projektu máte na výber z 3 časov konania aktivít:

  • doobeda: 9. – 12. hod.
  • poobede: 13. – 16. hod.
  • celý deň: 9. – 14. hod.

Pri každej aktivite rátajte s privítaním a zaučením dobrovoľníkov, na konci sa patrí poďakovať im a rozlúčiť sa. Počítajte s tým, že uvítanie a záverečné poďakovanie vám z aktivity „zoberie“ 20 – 30 minút (podľa zhovorčivosti vášho koordinátora aktivity).

Aj preto sú najobľúbenejšími aktivitami medzi dobrovoľníkmi tie celodenné (9 – 14 hod.), pretože vtedy toho stihnú najviac.

Aby dobrovoľníci odchádzali s dobrým pocitom a prišli aj nabudúce, je dôležité, aby bola práca dobre rozvrhnutá. Je potrebné, aby mali čo robiť počas celej aktivity a zároveň, aby odchádzali s pocitom, že niečo dokončili. Nikto nechce len tak postávať, ale ani odísť od spolovice namaľovaného plotu.

Vždy je dobré mať v zálohe aj náhradnú aktivitu, do ktorej sa môžu dobrovoľníci pustiť, ak skončia skôr. V krajnom prípade nedokončenej práce (spolovice namaľovaného plota) im však môžete ponúknuť možnosť prísť prácu dokončiť na druhý deň, ak máte pocit, že by o to mali záujem.

Koľko ľudí potrebujem na úspešnú aktivitu?

Dobrovoľníci

  • Záleží samozrejme od aktivity, ale dá sa to približne odhadnúť. Nižšie nájdete naše odporúčania podľa typu aktivity.
  • TIP pre vás: vyskúšajte si aktivitu v menšom vopred, a tak najlepšie zistíte, za aký čas dokážete spraviť aké množstvo práce.

Koordinátori aktivity

  • Je potrebné mat 1 koordinátora na 15 dobrovoľníkov – koordinátori budú reprezentovať vašu organizáciu. Mali by byť prívetiví a rozumieť danej aktivite. Je dobré sa s nimi vopred stretnúť a dohodnúť sa na detailoch aktivity, aby vedeli všetko dôležité a boli samostatní.
  • Ak nedokážete vopred presne odhadnúť, koľko materiálu a nástrojov je potrebné zabezpečiť na vašu aktivitu, zabezpečte jedného koordinátora navyše, ktorý v prípade potreby pôjde dokúpiť potrebný materiál.

Typy aktivít

Maľovanie plota a preliezok

Koľko ľudí potrebujem na maľovanie?

Najlepšie je vopred si aktivitu v menšom vyskúšať a zistiť, za aký čas dokážete spraviť aké množstvo práce.

Pri maľovaní plota či iných objektov treba počítať s nasledovnými aktivitami:

  • brúsenie, prípadne pretretie odhrdzovačom
  • maľovanie základnej farby
  • maľovanie vrchnej farby

Ak je objekt hrdzavý, je veľmi dôležité brúsenie a odhrdzovanie, lebo inak bude mať nová farba oveľa kratšiu životnosť a samotné brúsenie je pri maľovaní tá náročnejšia robota.

Naše odhady na počet dobrovoľníkov:

  • Pri maľovaní plota nám vychádzalo, že 1 človek vedel za 5-hodinovú aktivitu vybrúsiť a namaľovať cca 1,5 m plota.
  • 100-metrový plot (školský s mnohými rebrami) sme vybrúsili a namaľovali (1-2 vrstvy základnej aj vrchnej farby) za 5 hodín s cca 70 dobrovoľníkmi.
  • Zábradlie pri ceste pôjde oveľa rýchlejšie, lebo je oveľa menej členité.

Foto: Martina Mlčúchová

Aké pomôcky budem potrebovať na maľovanie plota (kov, železo)?
  • Brúsny papier,
  • brúsne kefy,
  • prípadne nejaké špachtle na odstránenie väčších kusov hrdze (ideálne také, ktoré sa zmestia medzi rebrá plota),
  • rúška pre dobrovoľníkov v prípade odhrdzovania, aby nevdychovali kusy hrdze (ak nie sú rúška povinne nariadené),
  • prípadne odhrdzovač a staré handry,
  • základná farba,
  • vrchná farba (ideálne je použiť 1 až 2 vrstvy základnej a 1 až 2 vrstvy vrchnej farby),

Pri maľovaní s dobrovoľníkmi sa nám dobre osvedčili vodou riediteľné farby, na ktoré netreba riedidlo, a teda je to pre ľudí bez skúseností bezpečnejšie, jednoduchšie a aj ekologickejšie.

Alternatívne môžete použiť farby tzv. 2 v 1, kde jedna farba plní úlohu základnej aj vrchnej vrstvy.

  • štetce,
  • vedrá na farbu ku štetcom,
  • valčeky a rúčky na valčeky,
  • misky na valčeky,
  • rukavice,
  • podklad, na ktorom budete mať všetko rozložené (farby, misky, vedierka). Myslieť treba aj na podklad pod plot, aby nebolo všetko okolo od farby.

Tieto pomôcky bude potrebné na miesto priniesť a odniesť. Užitočný teda môže byť aj menší vozík.

Ako na maľovanie na drevo?
  • Farba číra alebo s odtieňom (podľa typu dreva), následne použijeme lazúru, lak a olej,
  • alebo farebná – vrchná alebo univerzálna farba (často je to univerzálna farba na kov aj drevo).

Postup: Jemným brúsnym papierom prejsť drevo, naniesť vrstvu lazúry/oleja/farby a nechať vyschnúť, po vyschnutí naniesť ďalšiu vrstvu.

TIP: Jedným z najčastejších problémov, na ktorý dobrovoľníci upozorňujú, je nedostatok farby. Pred kúpou farby si vyrátajte, akú plochu potrebujete namaľovať a kúpte radšej farbu do zásoby, ako by ste mali riskovať, že po chvíli nebudú mať dobrovoľníci, s čím maľovať.

Foto: Martina Mlčúchová

Smeťozber

Najlepšie je opäť si aktivitu vopred v menšom vyskúšať a zistiť, za aký čas dokážete spraviť aké množstvo práce.

Na čo myslieť pri vytváraní projektu:

  • Kde bude stretnutie?
  • Ktorým smerom sa pôjde?
  • Kde necháme vrecia so smeťami na konci (ideálne, aby bolo miesto dostupné autom pre odvoz)?
  • Ako zabezpečíme odvoz? (Dá sa dohodnúť napr. s OLO alebo s VPS mestskej časti, aby nasledujúci pracovný deň odviezli všetky smeti. Ak očakávate na jednom mieste väčšiu skládku, je najlepšie dohodnúť si pristavenie veľkého kontajnera.)
  • Ak sa bude odstraňovať väčší odpad, je dobré zabezpečiť pevnejšie vrecia a prípadne vozíky na ich ťahanie, alebo stanovisko na priebežné odloženie vriec.

Podstatné je dohodnúť si koordinátorov (1 koordinátor na 15 dobrovoľníkov), ktorí pomôžu s organizovaním, vítaním ľudí, prenášaním materiálu atď.

Aké pomôcky budem potrebovať na smeťozber?
  • Vrecia na smeti (ideálne 120-litrové a pevnejšie),
  • rukavice – tenké priliehavé v prípade zbierania drobných odpadkov alebo hrubšie pracovné rukavice v prípade zberu väčších smetí,
  • kliešte na smeti (niektorí ľudia radšej zbierajú s kliešťami, niektorí bez).

Zabezpečiť treba tiež odvoz smetí a dohodnúť sa napr. s OLO alebo s VPS mestskej časti, aby nasledujúci pracovný deň odviezli všetky smeti. Ak očakávate na jednom mieste väčšiu skládku, je najlepšie dohodnúť si pristavenie veľkého kontajnera.

TIP: Môže sa stať, že areál plánovaného zberu odpadkov zarástol vysokou trávou (obzvlášť v okolí vodných tokov). Pred aktivitou sa presvedčte, že je areál dobre prístupný, prípadne zabezpečte úpravu terénu/pokosenie.

Za pomoc pri skompilovaní týchto tipov a rád pri plánovaní manuálnych aktivít veľmi pekne ďakujeme Michalovi Tkáčikovi z Občianskeho združenia Všestranko.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.