25. 05. 2014 Nadácia Pontis

Firma, ktorá sa hlási k zodpovednosti

Nekupujte si naše výrobky!

http://aktualne.atlas.sk/firma-ktora-sa-hlasi-k-zodpovednosti-nekupujte-si-nase-vyrobky/zahranicie/amerika/

BRATISLAVA – V roku 1973 sa na svoju dobrodružnú cestu svetom biznisu vybrala kalifornská firma s pomerne príznačným názvom – Patagonia. Začala horolezeckými skrutkami a potrebami pre surferov. Postupne svoje portfólio rozšírila o turistické oblečenie a výbavu expedícií. Po štyridsiatich rokoch svojim zákazníkom odkazuje: Prosím, nekupujte si naše výrobky. A pravdepodobne stvorila marketing zajtrajška.

Jednou z tvárí Patagonie je dnes Vincent Stanley, viceprezident pre marketing. Vo štvrtok rečnil pred publikom samitu pod hlavičkou Nadácie Pontis, ktorý sa venoval zodpovednému podnikaniu. “Nebol som ani horolezec, ani surfer, “ spomínal na svoje začiatky Stanley. Lenže, jeho klienti áno. A tí ho naučili, že pokiaľ človeku do života zrazu vstúpi hora či morská vlna, mení pohľad na svet. “Keď idete do hôr a ocitnete sa dva kilometre od cestnej komunikácie, vy, ľudská bytosť, máte zrazu istý typ zážitku. Začnete inak hodnotiť veci. Už nie ste pánom tvorstva. Kráľom je príroda. A objaví sa vo vás túžba ochrany. Toto v mestách nevidíte,“ tvrdí Stanley. Práve tento pocit sa začal kdesi na samom začiatku premietať do biznisu. Horolezci do firmy vniesli svoje videnie sveta navôkol a nepriamo tým ovplyvnili. Zvykli sme si na to, že musíme vyrobiť produkt najzodpovednejšie, ako vieme. Pretože, pokiaľ v horolezectve vyrobíte čosi nekvalitné, riskujete životy svojich priateľov, hovorí viceprezident značky.

O biobavlne rozhodli zamestnanci Patagonia postupne prešla k výrobe outdoorového oblečenia. A ako rástla, otvorila koncom 80. rokov obchod v Bostone. Lenže po pár dňoch zamestnanci zažali chorľavieť. Prišli bolesti hlavy a žalúdka. Záver kontrolóra – škodlivé látky používané pri priemyselnom pestovaní bavlny. Z oblečenia sa skrátka odparoval akýsi pesticíd.

Trestať korporácie za dopady ich činností je takmer nemožné

Vtedy sa firma rozhodla, že nájde vhodnejšiu, tzv. organickú bavlnu. A pustila sa do experimentu. Nechá rozhodnúť samotných zamestnancov. Objednala autobus a s päťdesiatkou zamestnancov sa vybrala na výlet. Zvolila dve netradičné miesta. Bavlnové polia. To prvé bolo mŕtvou pôdou. Priestor sa prakticky využíval len na to, aby bavlník dozrel a uvoľnil pružné vlákno. Dokonca ho chránili bariéry, aby na ňom nepristávali vtáky. Dôvod? Toxické látky. Druhá farma bola úplným opakom. Plná motýľov a života. Keď sa zamestnanci z výletov vrátili, vyriešili podľa Stanleyho dilemu firmy, ktorým smerom sa ubrať.

Nekupujte kampaň

V roku 2011 sa firma, ktorá sa začala medzičasom pohrávať s recyklovateľnými materiálmi, rozhodla pre pomerne netradičnú kampaň. V deň veľkých výpredajov, ktorý je v USA známy ako Black Friday, čierny piatok, vložila do denníka New York Times leták, v ktorom vyzvala: Nekupujte si túto bundu. Vybrala si svoj najpredávanejší výrobok a spojila ho s odkazom, aké sú jeho dopady na životné prostredie. Vyložila karty na stôl. Bunda spotrebuje 135 litrov vody, čo je denná potreba pre 45 ľudí. Jej dve tretiny sú odpad. A pokiaľ sa dostane z továrne do skladu, vzduch je plnší o 20 kíl oxidu uhličitého. Podľa Stanleyho, ktorý prirovnáva konzum k závislosti, bol toto ich slon v izbe, teda skutočnosť, o ktorej všetci vedia, no ignorujú ju. Filozofia je v jeho slovách jednoduchá, nekupujte niečo len zo zábavy, ale len preto, že to skutočne potrebujete.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111