Kreatívny maratón: Keď agentúry tvoria zadarmo
Reklamné a komunikačné agentúry sa spojili počas podujatia firemného dobrovoľníctva Naše Mesto.
Sedem kreatívnych tímov na jeden deň opustilo svoje pracovné priestory, aby sa stretli počas 12-hodinového maratónu v Connecte a pracovali na kampaniach a komunikačných stratégiách pre známe neziskovky. Projekt pripravila po vzore USA, Nemecka či Francúzska Nadácia Pontis.
Ako si agentúry poradili so zadaniami?
This is Locco – Via Iuris: Každý Slovák má 6 akčných právnikov
Vďaka Via Iuris má každý z Slovák šesť akčných právnikov, ktorí bojujú za naše záujmy. Aj s týmto konceptom prišla agentúra This is locco, ktorá pre neziskovú organizáciu navrhla novú štruktúru webu, jednoduchší a ľudskejší opis kľúčových aktivít a načrtla grafický štýl a prácu s textom a fotkami. Via Iuris nemala jasne zadefinované posolstvá komunikácie smerom k verejnosti. Aj preto bolo dôležité sformulovať jednoznačný claim alebo víziu, aby ľudia vedeli, čo robí. Súčasná webová stránka je skôr zmätočná. Štruktúrou a obsahom neumožňuje rýchlo pochopiť aktivity organizácie. Podľa analytiky až 70 percent návštevníkov webu predstavujú noví návštevníci. Aj preto bolo potrebné jasne zadefinovať na novom webe, čo Via Iuris robí. A to jednoduchým ľudským jazykom.
Dva základné piliere Súdnictvo a Precedentné kauzy spája jedna vec – boj proti mocným, ktorí sa zneužívajú zákon vo svoj prospech. Do popredia sa tak dostáva unikátnosť organizácie, ktorá má za sebou ako jedná z mála skutočnú právnu silu. „Ísť naplno 12 hodín nie je jednoduché. Ale ak sa človek na to odhodlá, zamieša do toho dávku efektivity a rýchlych rozhodnutí, dokáže urobiť výstupy, ktoré by inak trvali násobne dlhší čas,“ vysvetľuje Tomáš Rosputinský z agentúry This is Locco.
Made by Vaculik – Proti prúdu: Pouličná kampaň časopisu Nota Bene
Ako primäť ľudí k tomu, aby si kúpili Nota Bene a podporili ľudí bez domova? „Téma bezdomovectva sa určite na Slovensku nekomunikuje ľahko. Ľudia majú pocit, že majú dosť svojich problémov a spoločnosť je celkovo nastavená nie príliš pozitívne,“ hovorí Boyo Dohnal z agentúry Made by Vaculik. Agentúra prišla na to, že najväčší problém imidžu časopisu Nota Bene spočíva v tom, že ho verejnosť považuje za bezdomovecký časopis s depresívnym obsahom. V prípade Nota Bene je možno hlavný problém v prílišnej vážnosti, s ktorou komunikujú témy, ktoré prinášajú. Napríklad nadpisy mnohých článkov pôsobia negatívne a samotný obsah pritom taký vôbec nie je. To sa však čitateľ nedozvie, lebo ho nadpis odradí. Made by Vaculik prišiel s novou výzvou – ukázať ľuďom, že Nota Bene je časopis ako každý iný. Vychádzali z predpokladu, že ľudia majú sklon vidieť v novinovom stánku istú inštitúciu, ktorá dodáva tovaru legitimitu. Preto sa rozhodli vytvoriť stánok Nota Bene – kartónový, ale klasický pekný, kde sa predávajú časopisy s atraktívnym obsahom. K idei stánku pripojili viaceré podporné aktivity. Napríklad rapera Beneho, ktorý rapuje headliny časopisu, stánok na festivale Pohoda s najmenším Nota Bene stejdžom, pri ktorom by nechýbali slnečníky, aby si ľudia mohli časopis v chládku prečítať.
1st Class Agency – Depaul: Zmeň jeden život
Bezdomovectvom sa zaoberala aj agentúra 1st Class Agency. Tá pripravila pre neziskovú organizáciu Depaul stratégiu komunikácie s individuálnymi darcami. „Každá téma má svoj komunikačný potenciál. Silnejší je vždy vtedy, keď sú v nej emócie a príbehy. A tento potenciál má aj téma ľudí bez domova bez toho, aby sa znižovala ľudská dôstojnosť alebo česť ľudí,” vysvetľuje Katarína Remiaš, riaditeľka 1st Class Agency. Depaul v Bratislave prevádzkuje útulky a nocľaháreň pre ľudí bez domova. Agentúra si pri realizácii kampane urobila rýchly prieskum medzi ľuďmi v okolí autobusovej stanice Mlynské nivy, ktorý odhalil dôležité zistenie. Minimálne polovica zo 40 opýtaných odpovedala, že má záujem pomáhať bezdomovcom. Avšak nedôverujú organizáciám, ktoré im pomáhajú, pretože ich nepoznajú. Kľúčovým cieľom a prvou fázou komunikačného plánu, ktorý 1st Class počas Kreatívneho maratónu pripravila, je zvýšiť povedomie Depaulu na verejnosti a ich aktivity. Následne plánuje zapojiť v rámci kampane Zmeň jeden život aj známe tváre (opinion makerov) na podporu Depaulu, čo podporí nielen dôveryhodnosť organizácie, ale aj jej zviditeľnenie. V tejto fáze chce využiť aj vlastné komunikačné kanály, ktoré by mali byť posilnené najmä on-line komunikáciou a media relations. Celú stratégiu sa snažili navrhnúť s minimálnym až nulovým rozpočtom.
Neopublic Porter Novelli – Člověk v tísni: 52 krokov alebo zmierenie sa
S témou sociálneho vylúčenia ľudí v núdzi sa pohrala aj agentúra Neopublic Porter Novelli, ktorá prišla so zaujímavým on-line projektom 52krokov.sk. „Aj malý krok bežného človeka, môže znamenať veľký krok pre ľudí žijúcich v sociálnom vylúčení. Vymyslíme 52 krokov v podobe konkrétnych aktivít tak, aby ich každý na Slovensku mohol plniť,” vysvetľuje Roman Záhorec z Neopublic.
Člověk v tísni požiada všetkých, aby si vybrali jeden z 52 krokov – učitelia venujú jednu hodinu týždenne navyše deťom, ktoré pochádzajú z vylúčených rodín, obyvatelia obce zorganizujú komunitné podujatie alebo dobrovoľne pomôžu chudobnej rodine, starostovia založia komunitnú radu, v ktorej budú riešiť problémy chudobných. Začať by mohol nový prezident Andrej Kiska, poslanci národnej rady, starostovia a postupne sa pridajú aj ľudia v obciach a mestách. 52 krokov sa stane súčasťou terénnej práce ľudí z Člověka v tísni, ktorí budú vymýšľať a realizovať s ostatnými malé kroky k tomu, aby sa aj sociálne vylúčení ľudia mali na Slovensku dobre.
SCR – Nízkoprahové centrum Kaspian: Nabitá Konfera
Centrum Kaspian, ktoré sa venuje deťom v bratislavskej Petržalke, pomáhala agentúra SCR pri tvorbe nového loga, corporate identity a webovej stránky 1. ročníka pripravovanej konferencie pre odborníkov, dobrovoľníkov a ľudí pôsobiacich v oblasti ľahko dostupných (nízkoprahových) programov pre deti a mladých na Slovensku i v zahraničí. „Naším spoločným cieľom bolo pomenovať a odkomunikovať platformu, kde sa budú môcť všetci zainteresovaní prvýkrát stretnúť, zdieľať svoje skúsenosti a vymieňať si svoje osobné inšpirácie. Sme radi, že sa nám to v definovanom čase podarilo a pre Kaspian sme v našom agentúrnom časovom rekorde dokázali pripraviť okrem iného funkčné webové stránky,“ hovorí Silvia Cyprichová z SCR. Obe strany si tiež dali za cieľ nájsť prienik medzi ľuďmi, ktorí sa venujú práci v týchto programoch a charakteristickou detskou hravosťou. Celý koncept preto SCR tím poňal ako skladačku tém, rečníkov, odpovedí, skúseností a vzájomnej inšpirácie. Zároveň pre Kaspian navrhli aj alternatívy dlhodobejšieho konceptu a pracovať s touto témou nielen pred konferenciou a počas nej, ale aj po nej.
Creative Department – ReVera: Nekonečné nápady v Connecte
Coworkingový priestor Connect sídli v areáli bývalej Cvernovky. Creative Department si posvietil na jeho identitu a pozicioning. Tím agentúry navrhol nový claim, logo a vizuál, aby viac sedel s core biznisom Connectu. „Robia svelú prácu a tak trochu im závidím, že sú každý deň na mieste, kde vznikajú veľké veci,” komentuje Maroš Kemény z Creative Department. Problém coworkingového centra bol aj v tom, že väčšina ľudí ho vníma ako eventový priestor. Pripravili preto rozvíjateľný kreatívny koncept postavený na jednoduchom vizuálnom symbole, ktorý vznikol spojením písmen „c“ a „o“ v slove coworking. „Povedali sme si, že coworking je o nekonečných nápadoch, príležitostiach, kreativite, či inováciách. Túto myšlienku sme následne dostali do ikonických vizuálov a headlinov, ktoré sme tak trochu ironizovali. Mám pocit, že vznikla strategicky i vizuálne silná idea, ktorá Connectu môže pomôcť,” dodáva M. Kemény.
PRime time – Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť: Odkazprestarostu.sk
Z iného súdka bola spolupráca komunikačnej agentúry PRime time a Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť, ktorý spravuje webový portál Odkazprestarostu.sk. Cieľom bolo vymyslieť efektívnejšie využívanie portálu aj miestnymi samosprávami pre zlepšenie vecí v mestách a obciach a ako komunikovať problémy občanov a výsledky širokej verejnosti. Agentúra navrhla vytvoriť krátke prezentačné video, ktoré zhrnie prínosy portálu. Snahou je, aby starostovia a poslanci v mestách a obciach mali prehľad o tom, čo trápi občanov a mali dosah na to, ako možno tieto veci riešiť bez toho, aby niečo robili navyše. Projektu pomôže aj medializácia či rozšírenie súťaže Zlaté vedro Milana Capáka. „Pre nás to bola dobrá príležitosť, aby sme ako tím mohli pomôcť konkrétnemu projektu. Na dlhodobejšiu spoluprácu nie je vždy kapacita, preto sa nám pozdáva, že sme si na to vyčlenili čas a sústredili sa na to, ako tento projekt posunúť na komunikačnej i produktovej úrovni ďalej,” hovorí Martin Mazág z PRime time.