Vladimír Víšek, IKEA: Udržateľnosť je možná aj bez kompromisov
Rozprávali sme sa s manažérom pre udržateľnosť IKEA Vladimírom Víškom.
Aj stredoeurópski spotrebitelia stále častejšie vyhľadávajú produkty, ktoré boli vyrobené šetrne k životnému prostrediu a s ohľadom na ľudí, ktorí sa na ich produkcii podieľali. Vladimír Víšek, manažér pre udržateľnosť IKEA Česká republika, Slovensko a Maďarsko, hovorí aj o tom, ako sa známa firma snaží vychádzať v ústrety zákazníkom, ktorí by vo svojich domácnostiach radi znížili spotrebu elektrickej energie, vody či produkciu odpadu.
Čo všetko berie IKEA do úvahy pri výrobe svojich produktov?
Každoročne navštevujeme tisícky domácností a zisťujeme, čo ľudia potrebujú, ako žijú, o čom snívajú. Práve z týchto zistení potom vychádza návrh každého výrobku v našom sortimente. Sme presvedčení, že kvalita, dizajn a udržateľnosť by mali byť prístupné mnohým ľuďom. Preto aj spôsob, akým navrhujeme a vyrábame naše produkty, nazývame „demokratický dizajn“. Ide o päť prvkov, ktoré musia byť u každého nášho výrobku v rovnováhe. Sú to dizajn, kvalita, funkčnosť, udržateľnosť a nízka cena.
Na čo dávate dôraz z hľadiska udržateľnosti?
Máme jedenásť kritérií, podľa ktorých bodovo hodnotíme všetky naše výrobky. Ide napríklad o použitie obnoviteľných materiálov či materiálov z preferovaných zdrojov, napríklad dreva s certifikáciou FSC alebo bavlny Better Cotton. Do úvahy sa berie aj to, či je pri výrobe použitá energia z obnoviteľných zdrojov, alebo ako náročný je výrobok na prepravu. Naším cieľom je, aby v roku 2020 tvoril objem z predaja týchto udržateľnejších výrobkov až 90 % z celkového predaja. A samozrejme, hodnotíme aj to, aby každý výrobok po tom, čo doslúži, bolo možné opäť rozobrať a materiál zrecyklovať či šetrne ekologicky zlikvidovať. V súčasnosti je už 91 % našich výrobkov z obnoviteľných, recyklovateľných alebo recyklovaných materiálov.
Ako premietate svoj vzťah k životnému prostrediu do distribúcie a samotného predaja?
Okrem dnes už pre IKEA typických plochých balení, vďaka ktorým je možné prepravovať niekoľkonásobne viac tovaru, sme ako prvá firma zaviedli do dopravy a skladovania systém papierových paliet. Tieto palety sú pri zachovaní nosnosti tenšie než drevené. Zvyšuje sa tým kapacita kamiónov, palety nie je nutné vracať späť do distribučných centier a sú plne recyklovateľné. Vďaka tomuto opatreniu sme len za prvý rok v preprave na Slovensku využili o 200 kamiónov menej. Pri samotnom predaji potom dbáme na to, aby naše obchodné domy mali čo najnižší dopad na svoje okolie. Aktívne znižujeme ich energetickú náročnosť a dokážeme vytriediť viac než 95 % odpadu.
Ako sa snažíte rozšíriť svoju zodpovednosť aj do domácností zákazníkov?
Ročne naše obchodné domy po celom svete navštívi 700 miliónov ľudí. Chceme ich inšpirovať a umožniť im, aby doma znížili spotrebu vody, energie a objem vyprodukovaného odpadu. A tým žili udržateľnejší život bez toho, aby museli robiť kompromisy, čo sa týka ceny, dizajnu či funkčnosti. Domácnosti po celom svete tak môžu šetriť nielen svoje peňaženky, ale i domov nás všetkých, našu planétu.
Aké konkrétne produkty im v tomto smere ponúkate?
Najviditeľnejšia je prelomová LED technológia, ktorú sme v IKEA privítali s otvorenou náručou. LED žiarovky a svietidlá spotrebujú o 85 % menej energie než klasické žiarovky, majú príjemné svetlo a pri bežnej prevádzke vydržia aj 20 rokov. Rozhodli sme sa, že do roku 2016 budeme predávať už iba tieto žiarovky a to za ceny, ktoré si budú môcť všetci dovoliť. Naši zákazníci tiež veľmi jednoducho môžu znížiť i spotrebu vody. Všetky naše vodovodné batérie majú zabudovaný perlátor, ktorý zníži prietok až o 50 % pri zachovaní tlaku vody. Množstvo potravín, ktoré sa skazia, a preto ich vyhadzujeme do koša, sa dá zredukovať správnym skladovaním – v dózach, ktoré ich udržia dlhšie čerstvé… Toto sú len niektoré z riešení, ktoré ponúkame a v ďalších rokoch budeme sortiment týchto výrobkov ďalej rozširovať. Môžu sa to zdať iba drobnosti, ale keď sa spočítajú, majú obrovský dopad.
Ivana Kullová, Nadácia Pontis/Business Leaders Forum