16. 06. 2014 Zodpovedné podnikanie

Irma Chmelová, ProSenior: Musí nás byť viac

Portál www.prosenior.eu ponúka seniorom produkty aj praktické rady, ktoré im uľahčujú život.

Pracovala pre Európsku investičnú banku. Chýbal jej však pocit, že jej práca má konkrétny a viditeľný pozitívny dopad na spoločnosť a jednotlivých ľudí. V roku 2012 preto Irma Chmelová rozbehla na Slovensku unikátny portál www.prosenior.eu, ktorý reaguje na potreby seniorov a ponúka produkty aj praktické rady, ktoré im uľahčujú život. Firma o dvoch ľuďoch je dôkazom, že (i napriek prekážkam) je zodpovedné podnikanie cesta aj pre malých podnikateľov.

Čo stálo na začiatku vášho podnikania?

Od môjho terajšieho spoločníka vo firme, Ladislava Kossára, som sa dozvedela o sociálnom podnikaní, teda o akomsi podnikaní so srdcom, kde hlavným cieľom je zlepšiť nejaký sociálny alebo environmentálny problém. Zisk je až druhoradý. Takýto druh podnikania sa mi veľmi pozdával. Zároveň sme sa s mamou dlhodobo starali o starých rodičov a aj vďaka môjmu dlhšiemu pobytu vo Švédsku som vedela, aké zaujímavé pomôcky vo svete existujú, pričom u nás sa nedali kúpiť. Najprv som ich začala nosiť starým rodičom a keďže ich reakcia bola veľmi pozitívna, jedného dňa mi napadlo, že by bolo skvelé sprostredkovať tieto pomôcky aj iným ľudom na Slovensku.

Ako ste sa rozhodli osloviť svoju cieľovú skupinu?

Často sú to deti alebo vnúčatá seniorov, ktoré im najviac pomáhajú a majú teda tiež potrebu získavať rôzne informácie, nielen o produktoch, ale aj o rôznych službách. Tak vznikol nápad založiť portál pre seniorov a ich opatrovateľov. V súčasnosti na web stránke www.prosenior.eu poskytujeme rôzne praktické pomôcky pre seniorov, ktoré riešia najmä ich problémy so sluchom, zrakom či mobilitou. Zároveň sa snažíme poskytovať praktické informácie o dostupných službách a produktoch pre seniorov a takisto prevádzkujeme i bezplatné odborné poradne, napríklad právne či zdravotné. Len nedávno sme v Bratislave otvorili aj prvý kamenný obchod s pomôckami pre seniorov.

O čo z ponúkaných produktov je zatiaľ najväčší záujem?

Veľký úspech majú napríklad telefóny s veľkými tlačidlami, farebné vychádzkové palice, lupy, protišmykové pomôcky do kúpeľne či nákupné vozíky alebo praktické tréningové pomôcky. Veľa z našich produktov sú úplné novinky na slovenskom trhu, napríklad pomôcka na vystupovanie z auta, pomôcka na navliekanie nití alebo hracie karty s veľkými symbolmi.

Akým najväčším prekážkam ste doteraz museli čeliť?

Malí a strední podnikatelia na Slovensku to z môjho pohľadu nemajú vôbec jednoduché. Napríklad administratívna záťaž je tu neuveriteľná. Stále tu vládne obrovská byrokracia, úrady nie sú prepojené. Notársky overené obchodné výpisy musíte nosiť, kam sa pohnete, čo je úplne absurdné. Podnikateľ u nás navyše žije v neustálom strese, či neporušuje nejaký nový zákon, nemôže však tráviť pol dňa sledovaním všetkých novelizácií a predpisov. Napriek tomu, že mám vyštudovanú ekonómiu a základy práva, v predpisoch tohto štátu sa neviem zorientovať. Nedávno sme otvárali obchod a trvalo mi vyše mesiac a stálo množstvo konzultácií s inými podnikateľmi, nehovoriac o nákladoch s tým spojenými, vybaviť všetky povolenia a vôbec zistiť, čo vlastne človek musí všetko vybaviť. Tiež ma netešia rôzne byrokratické nezmysly, ako sú recyklačné poplatky či projekty na ochranu osobných údajov. Malú firmu nepomerne zaťažujú, keďže si na všetko musí najímať externých odborníkov.

Dokáže teda na Slovensku aj malá firma prosperovať a vytvárať tým hodnotu pre spoločnosť?

Dúfam, že sa postupne na Slovensku zmení názor na podnikateľov. Niekedy mám totiž pocit, že si tu veľa ľudí myslí, že keď podnikáte, tak ste zlodej. Našťastie práve kultúra start-upov medzi mladými ľuďmi postupne búra tieto stereotypy a snáď sa ešte aj ja dožijem pozitívnej zmeny v tomto smere. Je však ťažké prosperovať ako malá firma na Slovensku, navyše ak máte aj akúsi sociálnu misiu, nielen tvorbu zisku. Ale verím tomu, že to možné je, aj preto sa tomu venujem už takmer dva roky naplno. Možno to bude jednoduchšie, keď bude takýchto firiem viac a ľudia ich budú chcieť podporiť aj preto, že tým podporia dobrú vec. Aj nám sa niekedy stáva, že je náš nápad ľuďom sympatický, a tak možno kúpia aj niečo, čo nevyhnutne nepotrebujú.

Čo nové plánujete do budúcnosti?

Chcela by som časom aktivity rozšíriť aj do iných krajín a nebyť taká závislá od Slovenska, aj kvôli spomínaným prekážkam. Zároveň plánujeme web stránku rozšíriť o mnohé ďalšie funkcionality, informácie i produkty. Rada by som tiež otvorila nové obchodíky a ideálne v nich zamestnala seniorov, respektíve ľudí v pred-seniorskom veku, ktorí si ťažko hľadajú zamestnanie, práve kvôli veku. Tiež sa snažíme rozbiehať ďalšie prospešné aktivity, ako napríklad bezplatné IT školenia pre seniorov.

Ivana Kullová, Nadácia Pontis/Business Leaders Forum

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111