24. 03. 2014 Zodpovedné podnikanie

Hamburgery od McDonald’s sa dočkajú novej kvality i chuti

Lepšie podmienky pre chov dobytka i kvalitnejšie mäso v hamburgeroch. To je vízia McDonald's na najbližšie dva roky.

© Tord Sollie/flickr.com

Ani jeden z predajcov rýchleho občerstvenia nevyvoláva také vášne ako práve známy McDonald’s. Na jednej strane sú jeho milovníci, ktorí nevedia odolať baleniu hamburgerov s hranolčekmi a sladkým nápojom. Na druhej stoja odporcovia spochybňujúci kvalitu ponúkaných pokrmov. Aj to jeden z dôvodov, prečo začínajú v McDonald’s uvažovať o zmene obchodnej stratégie – v dnešnom svete im totiž šliape na krk konkurencia, ktorá zastáva princípy trvalej udržateľnosti a zákazníkom ponúka kvalitnejšie i zdravšie jedlo.

Kvalita v popredí

McDonald’s chce nasledujúce dva roky dosiahnuť, aby bolo hovädzie mäso v hamburgeroch udržateľné. „Hamburgery, ktoré predávame, tvoria významnú časť v jedálnych lístkoch našich klientov. Radi by sme sa preto podieľali na zlepšovaní podmienok v rámci produkcie hovädzieho mäsa a podporovali pracoviská v mäsovom priemysle, ktoré to dnes už robia. Postupne by sme tiež chceli zaviesť opatrenia v prospech zdravia chovaných zvierat. Našou víziou je urobiť všetko pre to, aby boli tieto riešenia realizované a priniesli očakávanú kvalitu, rovnako aby smerovali aj k finančnej rentabilite chovateľov dobytka a predajcov mäsa,“ vysvetľuje spoločnosť na svojej webovej stránke.

Plánujú prielom

Dvojročná lehota, počas ktorej chcú prejsť na udržateľný spôsob produkcie mäsa, je nevyhnutná. Rýchlejšie to nejde. Len v USA sa totiž ročne predá takmer 454 miliónov kilogramov hovädzieho mäsa a zaobstarať taký veľký objem udržateľným spôsobom nie je jednoduché. Ak sa im zmeny podarí zrealizovať, očakávajú pozitívny výsledok. „Bude to prielom v produkcii hovädzieho a tiež pre McDonald’s,“ oznámila korporácia. Aby neostalo len pri sľuboch, v McDonald’s sa už spojili so svetovou organizáciou World Wildlife Fund i dodávateľmi ako Cagill či JBC a ďalšími. Vytvorili platformu, v rámci ktorej za okrúhlym stolom spoločne navrhujú základné princípy pre spôsob produkcie hovädzieho mäsa.

Britský denník The Guardian sa však k vízii reťazca McDonald’s stavia skepticky. Podľa neho predstava o produkcii mäsa, ktorá prispieva k trvalej udržateľnosti, je síce pekná, no nevyrieši najväčšie problémy reťazca, ako sú nezdravé stravovacie návyky zákazníkov, nízke mzdy zamestnancov a dopad produkcie mäsa na stav životného prostredia.

Zmeny k lepšiemu

„Prázdny žalúdok nemusí znamenať vyprázdnenie vašej peňaženky,“ tak znie jedna z reklám korporácie McDonald´s, ktorá je podľa The Guardian zavádzajúca. Autor článku Marc Gunther uvádza, že cena jedného hamburgera (v USA sa predáva za 2 doláre) nereflektuje jeho skutočnú hodnotu – podľa Atlasu mäsa vydaného Nadáciou Heinricha Bolla je na jeden kilogram hovädzieho mäsa potrebných 6,5 kilogramu obilia, 36 kilogramov kŕmnej zmesi a 15 tisíc kubíkov vody. Okrem toho, produkcia hovädzieho generuje viac skleníkových plynov ako produkcia syra, bravčového, morčacieho alebo kuracieho mäsa či vajec. K cene za kilogram mäsa treba ešte prirátať platy pre personál a obsluhu, ktoré sú vo všeobecnosti nízke – okolo osem dolárov za hodinu.

Marc Gunther preto navrhuje, aby sa v McDonald´s spýtali svojich zákazníkov, či sú ochotní platiť o niečo viac s tým, že by tieto peniaze spoločnosť spätne prerozdelila medzi zamestnancov. Ako uvádza, to, že by sa známy reťazec takýmto spôsobom postavil na stranu chudobných, by pomohlo zvýšiť jeho kredit. Rovnako by podľa neho mali v McDonald´s zvýšiť tlak na politikov a vydobyť si vyššie minimálne mzdy pre svojich zamestnancov. Do ceny hamburgera by sa mal zarátať aj faktor znečistenia prostredia či klímy.

Spýtajte sa na rovinu

V The Guardian dali priestor vyjadriť sa i samotnému reťazcu. Ten, ako sa zdá, berie tieto odporúčania na vedomie. „Veríme, že už dnes robíme významné zmeny smerom k verejnosti. McDonald’s preukázal svoju snahu tým, že zákazníkom v rámci menu ponúka viac vyvážených  pokrmov. Sme tiež odhodlaní stavať sa k deťom a ich zdraviu zodpovedne, a to aj prostredníctvom reklamy a televíznych programov, ktoré ich nabádajú jesť vyváženú stravu a byť fyzicky aktívni.“

Presvedčiť verejnosť o kvalite svojej ponuky jedál a nápojov, ale aj o snahe znížiť dopad na ekológiu, sa známy reťazec snaží už aj dnes. Prostredníctvom portálu Na rovinu, ktorý len nedávno sprístupnili na Slovensku a v Čechách, sa záujemcovia môžu spýtať na všetko súvisiace so zložením, výrobou a spracovaním jedla a nápojov. V Európe je český a slovenský McDonald´s prvý, ktorý dáva zákazníkom takúto možnosť. Návštevníci prihlásení prostredníctvom sociálnych sietí sa tak dozvedia, z akého mäsa sa hamburgery robia, alebo ako v prevádzkach zaobchádzajú s použitými plastovými pohármi.

Zdroje: huffingtonpost.com, theguardian.com, narovinu.mcdonalds.sk

 

 

 

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111