03. 03. 2014 Zodpovedné podnikanie

Koniec plytvaniu potravín v britských supermarketoch

Britské supermarkety budú svojich zákazníkov pravidelne informovať o množstve vyhodených potravín. Chcú tak upozorniť na neúnosnú mieru plytvania.

Plytvanie potravín vo Veľkej Británii naprieč dodávateľským reťazcom © WRAP UK,údaje z rokov 2009/10

Koľko potravín vyhodíme do koša v priebehu jedného týždňa? Podľa údajov Európskej únie na každého Európana pripadá tri a pol kila z celkového potravinového odpadu. Len Európa ročne zlikviduje približne 89 miliónov ton potravín. Odhad na rok 2020 (bez prijatia akýchkoľvek opatrení) je 126 mil. ton ročne, čo predstavuje nárast o 40 %.

„Jedlom sa plytvá, pretože supermarkety za posledné dekády rozvinuli u ľudí praktiky nadmerného nakupovania alebo kupovania nepotrebných, lacných vecí. To spôsobilo nadmerný konzum,“ upozorňuje aktivistka Vicki Hird z neziskovej organizácie Friends of the Earth.

K alarmujúcej situácii však prispeli svojim podielom aj zákazníci, ktorí obchodníkov kritizovali, ak niečo v predajni chýbalo. Aby bol dopyt uspokojený, tovar v regáloch sa začal plniť, aj za cenu plytvania.

Britské supermarkety chcú vyhadzovať iba 1 % potravín

Najviac údajov je zaznamenaných vo Veľkej Británii. Podľa poradného orgánu britskej vlády Waste and Resources Action Programme sa tam každý rok vyhodí 15 miliónov ton potravín.  

Sieť supermarketov Tesco v Británii priznala, že za prvý polrok v roku 2013 jej obchodné domy vyprodukovali 28 500 ton potravinového odpadu. V kontajneroch najčastejšie končia balené šaláty (až dve tretiny) a jablká (40 %). Štvrtina z celkového množstva hrozna je v obchodoch úplne zbytočná. Jedna pätina banánov sa vôbec nepoužije a v domácnostiach sa vyhodí každý desiaty banán.

Do budúcna bude Tesco takéto informácie uverejňovať pravidelne a poskytovať bude aj jednoduché tipy pre zákazníkov o vhodnom skladovaní potravín. Naplánované sú tiež vzdelávacie programy, ktoré zákazníkom poradia, ako potraviny pripravovať a ako a kedy sa ich zbavovať. Zistilo sa totiž, že viac ako štvrtina plytvania nastáva práve v domácnostiach.

Zmeny by sa mali týkať aj obalov výrobkov, ktoré predĺžia ich životnosť. V ponuke budú rôzne veľkosti balení, aby si spotrebiteľ mohol kúpiť primerané množstvo.

V nadväznosti na tento krok sa aj ďalšie veľké supermarkety ako Asda, Sainsbury’s, Morrisons, Waitrose, Co-op a Marks & Spencer rozhodli pravidelne informovať spotrebiteľov o prebytku potravín vo svojich obchodoch. Až do roku 2020 by mali postupne likvidovať iba 1 % odpadu. Prvé údaje zverejní British Retail Consortium začiatkom roka 2015. Cieľom celej akcia je upozorniť verejnosť na plytvanie potravinami a zmeniť spotrebiteľské správanie ľudí.

Budúcnosť bez plytvania

„Je dôležité pozrieť sa na celý životný cyklus produktov. Od ich výroby až po likvidáciu. Odpad, ktorý vzniká, by mal byť opätovne vrátený na trh, napr. formou recyklácie, alebo do prírody ako biologický rozklad. Verím, že formou správ o potravinovom prebytku nastane zmena tejto situácie,” vyhlásil Andrew Opie, riaditeľ British Retail Consortium.

Pokiaľ sa podarí v EÚ zredukovať množstvo vyhodeného odpadu do roku 2020 o 40%, ušetrí každý občan 123 € a celá EÚ 75,5 miliárd €.

Štatisti tvrdia, že ak by počet potravinového odpadu z neskonzumovaných potravín celosvetovo klesol o polovicu, dopad na klímu a skleníkový efekt by bol taký istý, ako keby na Zemi prestali premávať všetky automobily.

Zdroje: theguardian.com, eufic.org, europarl.europa.eu

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111