17. 11. 2013 Nadácia Pontis

Peter Scholten: Ak robíte niečo, čo nesúvisí s vašou oblasťou, nedávate do toho srdce

Filantropia firmy by mala byť súčasťou jej stratégie a mala by byť prepojená s oblasťou, v ktorej pôsobí.

Je lepšie mať stratégiu a spojiť ju s hlavným záujmom firmy.

Firmy na Slovensku vo filantropii nijako nezaostávajú. Viac investujú do okolitých komunít, ale to neznamená, že ju nerobia dobre. Filantropia firmy by však mala byť súčasťou jej stratégie. Treba o nej rozmýšľať viac, nie ako o jednorazovej záležitosti. Viac v rozhovore pre Nadáciu Pontis hovorí expert na sociálne podnikanie z Holandska – Peter Scholten, ktorý bol jedným zo spíkrov na Fóre o firemnej filantropii v Bratislave.

Je podľa vás dôležité, aby mala firma premyslenú stratégiu v oblasti filantropie?

Závisí to od okolností. Pokiaľ nemáte stratégiu, väčšinou miniete trocha peňazí, aby ste zistili, čo sa bude diať. Nikdy to nebude súčasťou vašej stratégie a všetko bude len o náhode. Nebude to váš hlavný záujem, len niečo navyše. Pokiaľ nemáte peniaze, tak ich nemíňate a nijako to vašu firmu neovplyvní.

Myslím si však, že je lepšie mať stratégiu a spojiť ju s vaším hlavným záujmom. Je dôležité robiť niečo, v čom ste vo firme dobrí a čo korešponduje s vašou spoločnosťou. Ak pôsobíte v oblasti vodohospodárstva, skúste sa pustiť do niečoho, čo sa týka vody alebo čistej vody v Afrike. Ak pôsobíte v oblasti vzdelávania, robte niečo, čo so vzdelávaním súvisí. Ak robíte niečo, čo nesúvisí nijako s oblasťou, v ktorej pôsobíte, je to veľmi ťažké. Neuspejete, pretože to nie je niečo, do čoho dávate srdce a v čom sa vyznáte.

Všetko by malo zapadať do celkovej stratégie, lebo to nerobíte len pre charitu samotnú, ale chcete z toho profitovať. Vaše investície do spoločenskej zodpovednosti firmy musia zapadať aj do vašej marketingovej stratégie. Všetko spolu súvisí. Ak nie, potom je to len vedľajšia záležitosť, ktorú môžete hocikedy nechať tak. A to je, samozrejme, fér. Ak je to vaším cieľom, je to v poriadku. Ak však chcete vybudovať udržateľný vzťah a chcete v budúcnosti prežiť a viesť biznis aj o 10 rokov, keď udržateľnosť a sociálna zodpovednosť budú oveľa dôležitejšie pre obchod a marketing spoločnosti, musíte o tom premýšľať viac. Nie ako o jedno rázovej záležitosti.

Stretli ste ľudí zo slovenských firiem, hovorili vám o svojich projektoch. Dajú sa porovnať s firmami v zahraničí? Zaujalo vás niečo v slovenskej firemnej filantropii?

Je to veľký rozdiel. Je však ťažké porovnávať Slovensko s inými krajinami. Väčšina spoločností v západnej Európe investuje peniaze v iných krajinách, napríklad v rozvojových krajinách alebo investujú do udržateľnosti. Na Slovensku sa veľa investícií týka miestnych komunít a to je obrovský rozdiel. V západnej Európe sú dotované vládou, čiže firmy ich podporovať nemusia. Vo väčšine prípadov je to v podstate jedno. Pomoc by stále mala súvisieť s oblasťou pôsobenia firmy.

Nevravím, že v západnej Európe to firmy robia lepšie ako na Slovensku. Sú ľudia, ktorí sú v niečom priekopníci a sú takí, ktorí idú tradičnou cestou. Nepovedal by som, že Slovensko v niečom zaostáva alebo má niečo doháňať ako som to počul od niektorých ľudí z firiem. Vraveli, že nie sú takí sofistikovaní ako v iných krajinách, ale to nie je pravda. Dôležité je vedieť vyzdvihnúť a podporovať dobré príklady. Nemyslite si, že nie ste takí dobrí, ako ostatné krajiny.

Firmy na Slovensku nezaostávajú vo filantropii za inými krajinami.

Už ste to spomínali, ale opýtame sa ešte raz. Čo je podľa vás dôležitejšie – mať peniaze a podporovať projekty, ktoré len tak prídu alebo tvoriť hodnoty?

Peniaze sú krátkodobá záležitosť. Samozrejme, každý potrebuje peniaze, všetci ich chceme zarobiť. Ale peniaze zarobíte práve vytváraním hodnôt. Ak netvoríte hodnotu, nezarobíte peniaze. Hodnoty sa menia, sú subjektívne a závisia od preferencií zákazníka. A tie sú dnes iné ako budú o 10 rokov. Musíte poznať hodnotu, ktorú zákazník od vás získava. Ale zapamätajte si, že ak nevytvoríte a neponúknete žiadnu hodnotu, nezarobíte peniaze a stratíte podiel na trhu.

Kedy sú podľa vás filantropické aktivity firmy úspešné?

Keď prináša hodnotu vašej spoločnosti, zlepšuje váš imidž, ale aj budúci predaj. Pretože, ak spoločnosť nebude predávať o 10 rokov, lebo bude napríklad na mizine, nebude vytvárať už ani žiadnu spoločenskú hodnotu. Aby ste vytvorili spoločenskú hodnotu, musíte mať profit a vedieť tieto hodnoty vytvárať. To je kľúčové a v tom treba pokračovať.

Niekedy sú neziskové organizácie skeptické voči podpore ich aktivít zo strany firiem. V čom robia ľudia z organizácií chyby, aby presvedčili firmu, že sa ich projekty treba podporiť a majú zmysel?

Problémom je, že ľudia tak veria svojim projektom a sú o nich tak veľmi presvedčení, že nevedia, ako ich prezentovať v podnikateľskom prostredí. Nevedia, ako vytvoriť spojenie s firmou. Stále hovoria o svojich aktivitách a o dobrých skutkoch, ale ak chcete mať naozaj dlhodobo udržateľný vzťah s biznis sférou, musíte načúvať aj ich potrebám a musíte spolu ladiť. Je nevyhnutné robiť kompromisy a nedržať sa striktne vlastných dogiem. Je to síce o dobročinných aktivitách, ale tie musia korešpondovať s obchodnými záujmami, inak spojenie nefunguje.

Ako to možno dosiahnuť?

Najmite si dobrého konzultanta z Holandska. (smiech) Je to predovšetkým o komunikácii. Hovorte spolu, ale nevravte hneď: Potrebujeme peniaze. Povedzte: Mám nápad, ako nám viete pomôcť a zapojiť sa ako firma? Netlačte príliš a nenáhlite sa. Keď idú ľudia do banky, myslia na to, že odtiaľ musia dostať peniaze. Ale to najlepšie, čo si z banky môžete odniesť, sú kontakty. Stretnete ľudí, ktorí vám môžu pomôcť rozvinúť váš plán tak, aby vašu prácu pochopili aj podnikatelia. Netlačte príliš na peniaze, dajte si načas. Zostavte dobrý plán, komunikujte a budujte spoluprácu. Je to oveľa efektívnejšie ako nejaký jednorázový grant.

Kto sme

Vytvárame silné a zmysluplné spojenia medzi firemným, občianskym a verejným sektorom v našich troch strategických témach – v sociálnych inováciách, vo filantropii a v zodpovednom podnikaní. V nich si budujeme expertízu, prinášame trendy, presadzujeme dlhodobý dopad a inšpirujeme.


Nadácia Pontis
Zelinárska 2
821 08 Bratislava


tel.: (421 2) 5710 8111