Produkty, ktoré dávajú viac
Uspokojujú naše spotrebiteľské potreby, ale nesú v sebe aj niečo viac – pridanú hodnotu, dôležitú myšlienku.
Ak sa zodpovedné podnikanie týka všetkého od dodržiavania pravidiel etiky a transparentnosti, cez spokojnosť zamestnancov až po minimalizovanie negatívneho dopadu na životné prostredie, za zodpovedný produkt možno považovať výsledok takéhoto podnikania. Aj napriek tejto pomerne zložitej definícii však zodpovedný produkt vieme identifikovať pomerne ľahko. Takýto produkt uspokojuje naše spotrebiteľské potreby, ale nesie v sebe aj niečo viac – pridanú hodnotu, dôležitú myšlienku. Či už ideovú alebo celkom praktickú nadstavbu, ktorá uspokojí našu potrebu konať správne a stať sa tak súčasťou niečoho, čo dáva zmysel.
Eko je in
Najvýraznejšie sa dá „zodpovednosť“ vystopovať u ekologických výrobkov. Nie každý ekologický výrobok je však zodpovedný. Papierová taška namiesto plastovej je síce v prvom pláne fajn, ale potrebu ďalej rúbať lesy nerieši. Zodpovedný eko výrobok je taký, ktorý prispieva k trvalej udržateľnosti. Neberie sa teda do úvahy len to, z čoho bol vyrobený, ale aj to, čo bude ďalej vyrobené z neho. Skvelým príkladom sú zubné kefky od spoločnosti World Centric.
Zubné kefky sú produktom pomerne krátkodobej spotreby, preto ich každoročne vyhodíme až 450 miliónov. Kefky spoločnosti World Centric nahradzujú štandardné plastové rúčky za rúčky zo stopercentne rastlinných materiálov. Štetinky zatiaľ rozložiteľné nie sú, ale dajú sa odpojiť, takže rúčka sa môže ďalej spracovať. Výrobca intenzívne pátra po náhrade, ktorú by bolo taktiež možné kompostovať.
Čo je dôležité, vďaka využívaniu rastlinných materiálov sa pri výrobe produktov World Centric spotrebuje až o polovicu menej energie. Navyše, World Centric je spoločnosťou, ktorá sa rada delí o svoj úspech. Okrem toho, že každoročne daruje štvrtinu svojich ziskov na dobročinné účely, školám a iným neziskovým organizáciám predáva svoje výrobky za znížené ceny.
Všetko so všetkým súvisí
Čaro zodpovedných produktov naozaj spočíva v ich synergickom efekte. Zodpovednosť v jednej oblasti totiž ide ruka v ruke so zodpovednosťou všade inde. Alebo si viete predstaviť firmu, ktorá sa snaží vyrobiť trvalo udržateľný výrobok a využíva pritom detskú prácu?
Výrobky Fair Trade, ktoré v sebe spájajú ekologickú aj sociálnu zodpovednosť, sa tešia čoraz väčšej obľúbenosti u zákazníkov – v roku 2011 bol zaznamenaný až 12%-ný nárast predaja oproti predošlému roku. Aj u nás si už možno kúpiť vynikajúcu kávu či čaj z rozvojových krajín, ktoré boli vypestované a spracované s ohľadom na životné prostredie a za dodržania dôstojných pracovných podmienok a férových miezd pre pestovateľov. Fair Trade pomáha ľuďom dostať sa zo začarovaného kruhu chudoby a navyše ďalej rozvíja a zveľaďuje komunitu podporou vzdelávania detí farmárov či inými projektmi. Zákazníkom ponúka vysokokvalitný produkt a k tomu ako bonus príbeh, ktorý môže mať šťastný koniec. Ak ho podporia aj oni sami.
Zodpovednosť ako nutnosť
Zodpovedné produkty však nemusia byť vždy ťahané dopytom uvedomelých spotrebiteľov. Ich osobitnou kategóriou sú výrobky napomáhajúce znevýhodneným skupinám či obyvateľom v chudobných rozvojových krajinách.
Spoločnosť GE Healthcare, ktorá vyvíja sofistikované a hlavne drahé röntgeny a ultrazvukové prístroje, vyrába za 50 000 dolárov elektrokardiogram (EGC), pomocou ktorého sa u pacientov diagnostikujú problémy so srdcom. Po zistení špecifických potrieb indického vidieka vytvorila spoločnosť špeciálnu verziu prístroja EGC s názvom Mac I za 500 dolárov. Keďže na elektrickú energiu sa na indickom vidieku spoliehať nedá, poháňa ho batéria a váži toľko, čo plechovka sódy. Jednoducho sa používa a vďaka rozmerom podobným iPodu aj jednoducho prenáša. Pre ľudí, ktorí žijú na vidieku a nemôžu sa dostať do nemocnice, je to veľmi dôležité.
Iným príkladom je Kyoto Box – solárny varič, ktorý vyvinul nórsky dizajnér Jon Bohmer pre obyvateľov slumov v Keni. Na prvý pohľad obyčajná škatuľa s lesklou fóliou na vnútornej strane funguje tak, že sa do nej postaví hrniec a prikryje plexisklom. Fólia odráža slnečné lúče, teplota pod plexisklom sa zvýši a voda v hrnci sa začne variť. Výrobok, ktorý svojmu tvorcovi vyniesol v roku 2009 cenu Financial Times Klimatické zmeny ako výzva, je pre ženy v chudobných slumoch či utečeneckých táboroch doslova požehnaním. Nielenže šetrí drevo a ovzdušie, ale najmä chráni životy. Ženy, na pleciach ktorých vo väčšine afrických krajín leží zodpovednosť za domácnosť, sa nemusia vydávať pre drevo do lesa medzi divoké zvery alebo ďalej od domu, kde im hrozí nebezpečenstvo násilia.
Zodpovedné výrobky pre určitých zákazníkov predstavujú východisko z núdze. Pre obyvateľov krajín „bohatého“ Západu sú zase uspokojením altruistickej potreby šetrného prístupu k životnému prostrediu či pomoci komunite. V prvom prípade je dopyt po takýchto produktoch štandardne obrovský, v druhom neustále rastúci. Môžeme si byť preto istí, že zodpovedné produkty majú svoju zlatú éru ešte len pred sebou.
Autorky: Ivana Kullová, Katarína Grozaničová
Článok bol publikovaný v BLF Newsletter 47/2012